Recensie

Nieuwe Nissan Leaf e+: Weg met de actieradius-angst

16-09-2019 13:21

De nieuwe Nissan Leaf. (Foto Nissan)

Denk jij dat alleen Tesla met elektrische auto’s pioneerde? Wrong. Nissan ook! De vernieuwde Leaf brengt je nu 385 km ver.

Sterker nog, de Japanners brachten aan het begin van dit decennium de eerste betaalbare elektrische massa-auto op de markt: de Leaf. Daarmee was het meteen een gemakkelijke prooi, voor het conservatieve deel van de autopers, want inderdaad, de actieradius bleek schrikbarend klein, zeker als je ook nog de airco en radio aandeed. Opladen kon bijna nergens, en als je een laadpunt vond, dan moest je de Leaf er twee weken aanhangen. Lachen, man.

Inmiddels hebben we het kantelpunt voor elektrische auto’s bereikt en vanaf nu gaan elektrische bolides dominant worden, net zoals de smartphone de Nokia’s verdrong. Zeker nu ook Volkswagen zijn ID.3 officieel heeft gelanceerd. Als trendzetter gaat de nieuwe Leaf, die Nissan aanduidt als Leaf e+, mee in deze vaart der volkeren. De middenklass er heeft een nieuwere grotere (62 kWh) accu, waarmee je volgens de fabrikant 385 kilometer ver komt, rij je alleen snelweg (dus hárd), dan kom je nog op 250 kilometer, zeg Amsterdam – Luik. Kortom, dat zijn volwassen afstanden. Met een speciale ChaDeMo Quickcharger kan je hem in minder dan drie kwartier volgooien met stroom. En laten wij de discussie waar dat vandaan komt (Franse kerncentrales, kolenmijnen) vooral ergens anders voeren. Handig is dat het 8 inch navigatie-display via laadicoontjes precies laat zien, waar je de laadpunten kan vinden, al kan je hem thuis natuurlijk ook aan het contact hangen. Reken dan op een klein etmaal aan laadtijd.

Hoe de Leaf rijdt? Laten wij beginnen met het feit dat elektrisch rijden een aparte sensatie blijft. Het is nogal klinisch, zo met dat SciFi-zoefgeluidje, waarbij de Leaf de overlast van buiten – wind –en rolgeruis – knap buiten houdt. Sowieso rijdt de Japanner comfortabel, dat is altijd al een pluspunt geweest van de Leaf. Optrekken doet ie – want elektrisch – op de korte baan als een dolle en je kan er bijna 160 km/u mee. Al is harder dan 120 rijden, zó 2002. Grootste voordeel van de Leaf is zijn alleszins bereikbare prijs van een kleine 37.000 euro. Maar let op: niet alleen de milieuvriendelijke voorstuwing is een pre van de Leaf.

Net als bij alle andere elektrische auto’s heb je géén garage-ellende. Want elektromotoren zijn zeer onderhouds-óngevoelig. Je hebt nooit gedoe met olielekjes, oververhitte waterpompen, een kapotte drukgroep, inclusief koppeling, of een lekke koppakking. Akkefietjes, die je zomaar duizend knatsen of meer kunnen kosten. Om over regulier onderhoud, zoals het vervangen van distributieriemen enzovoorts, maar te zwijgen. Al die ergernis heb je nooit met deze Nissan Leaf. Verder is het handig dat je straks nog binnensteden in mag/kan. Toegegeven, op een verjaardag is het niet zo stoer om te roepen dat je een 62 kWh-accu hebt, in plaats van een 4.5 liter 8-cilinder, maar dat gaat vervagen. Net zoals er bij feestjes geen glaasjes met sigaretten meer staan, of dat iedereen dronken zijn huissleutels op tafel gooit. Alles wordt anders: love it,of Leaf it.