Business

Inval bij Vattenfall (voorheen NUON) vanwege verkoopmethoden

11-12-2019 16:53

De Autoriteit Consument & Markt heeft woensdag een inval gedaan bij een kantoor van energiebedrijf Vattenfall in Weesp. Dat bevestigt het bedrijf, voorheen bekend als Nuon, na berichtgeving van het AD. Het onaangekondigde bezoek maakt deel uit van een onderzoek naar misleidende praktijken bij de verkoop van energiecontracten.

Het gaat om een vestiging van waaruit Vattenfal zijn verkoopactiviteiten aanstuurt. De toezichthouder heeft meerdere werknemers van de Vattenfall-vestiging ondervraagd.

De ACM kondigde eerder dit jaar een onderzoek aan naar verkooppraktijken van energieleveranciers. Die houden zich niet altijd aan regels tegen misleiding van consumenten, maakte de toezichthouder op uit een grote stroom klachten. De waakhond zei toen verschillende energieleveranciers onder het vergrootglas te leggen.

Een truc van verkopers is dat ze consumenten tijdens een telefoongesprek een mail sturen met daarin een knop die de consument aan moet klikken. Als ze dat doen, gaan ze een contract aan met de leverancier. Dat contract is volgens de toezichthouder echter alleen geldig als klanten precies weten wat de overeenkomst inhoudt. “Een consument kan zich daar niet goed bewust van zijn tijdens het telefoongesprek”, aldus een woordvoerder.

Vattenfall stelt dat met de inval niet is gezegd dat het bedrijf zich aan misleiding schuldig maakt. “We nemen klachten van klanten altijd heel serieus. Wij zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet”, aldus een zegsman.

ANP