Recensie

Nieuwe Opel Astra: goed gevoel-auto

24-12-2019 14:10

Opel wil iets doen aan de reflex van het Vinex-gezin om ongezien een Focus of Golf te kopen. Met de grondig gerevitaliseerde Astra moet dit vast weer lukken. Een Opel Astra koop je niet om te shinen en te patsen. Een Opel Astra koop je om te laten zien dat je lekker in je vel zit. Deze Duitser is degelijk, betrouwbaar en heeft de juiste aantrekkelijke symmetrische looks. Maar van overcompensatie is geen sprake. Dat is niet de ambitie van de gemiddelde Nederlander. Een nieuwe Astra vertelt de buren dat je gemakkelijk deze puike nieuwe auto kan betalen, maar dat je je kinderen daarnaast ook nog wil laten studeren. Kortom, het is vooral een verstandige keuze.

De Astra zal je nooit teleurstellen, maar ook nooit verbluffen. Maar in het huidige verkeer zijn auto’s daar niet voor. Het ontwerp van het vorige model, werd in 2006 beloond met een Auto van het Jaar-uitverkiezing. Terecht. En daarom heeft Opel aan de buitenkant – op een biesje na – ook niets veranderd. Binnenin zitten de grootste, bijna revolutionaire – wijzigingen. Zoals een geheel digitaal dashboard. Verder kan je net als bij je Siri bevelen richting auto blaffen en herkent het noodrem-systeem ook voetgangers, al kan je in het menu een uitzondering aanvinken voor cougar Bridget Maasland en die kleine proleet van een Dreetje. Geintje natuurlijk, al zouden wij die nuttige optie acuut bestellen.

De grootste verrassing zit onder de motorkap: gloednieuwe motoren. En nee, die zijn niet onder Franse PSA-auspiciën ontwikkeld, maar helemaal in Rüsselsheim zelf. De Astra is nu bijvoorbeeld leverbaar met drie oer-Duitse driecilinder-motoren met een slagvolume van respectievelijk 1.2, 1.4 en 1.5 liter, waarbij die laatste een – schóne! – diesel is. Verder heeft Opel de schaaf ter hand genomen, waardoor de aerodynamica van de Astra nog verder is verbeterd. Dit gecombineerd zorgt allemaal voor een zeer forse verlaging van het verbruik (20 procent) en de uitstoot (99 g/km is heel verdienstelijk). Dat een handbak overigens op zijn retour is, bewijst de nieuwe CVT, die is aangehaakt bij het 1.4-benzineblok. Soms hebben CVT’s een eigen willetje, maar deze voelt alsof je met een kordate automaat op pad bent. Netjes! Trouwens, de diesel is uitgerust met een verse 9-traps automaatbak, die het vermogen ook keurig dirigeert. Toch zal de 1.2 het meest in Nederland worden verkocht en wij ervoeren al dat dit een aangenaam pittig krachtbronnetje is met z’n 110 PK. Hij gaat zomaar over de  200 km/u (op de Autobahn) en in onder de tien seconden zit ie op onze Nationale maximum snelheid.

En daarmee voldoet ie aan de eigen Astra-wetten. Hij moet namelijk kwiek en snel bewegen, maar daarbij veel tankstations voorbij rijden. De Astra dient body te hebben, maar gematigd aangeslagen te worden bij de wegenbelasting en zakelijke relaties moet duidelijk worden, dat de berijder handtekeningen kan zetten onder deals met vijf nullen, zonder dat de investering verbrast wordt. Opel poogt de tegenstrevers, waaronder ook de Renault Mégane en de Ford Focus (eerlijkgezegd een geduchte concurrent), uit het water te blazen met de claim dat de Astra leverbaar is met premium-goodies als voorruitverwarming en adaptive cruise control, maar tja, dat is marketingmeuk. Hetgeen overigens niet geldt voor de stoelen. Die zijn met afstand het allerbeste in de gehele automotive-industrie. Onderschat vooral niet voor hoeveel mensen dat een doorslaggevend argument is bij aankoop. Uniek voor Opel zijn de ook de IntelliLux LED Matrix-koplampen, die bijna zelfstandig een nieuwe zomertijd creëren: Nog nooit zag je zo scherp een ree, of zo’n lachgaspuber in je koplampen kijken. Ben je toch aan het shinen met je Astra!

Vanaf 24.199 euro.