Portemonnee

3FM Serious Request levert bijna niets op, reactie 3FM: ‘Nieuwe opzet heeft zich bewezen!’

25-12-2019 11:06

Alle bezoekers van het Democratiefestival.

De volstrekt onbeluisterde door belastingbetalers gesubsidieerde staatsradiozender 3FM (NPO) is ‘blij dat de tweede editie van Serious Request: The Lifeline het beter heeft gedaan dan de eerste editie’. De staatsradiozender ziet op verschillende vlakken ‘groei’, zegt de door belastingbetalers gesubsidieerde zendermanager Sharid Alles, die minstens een ton subsidie per jaar verdient.

“Vorig jaar hebben we een compleet nieuw concept heel snel uit de grond gestampt”, zegt Alles tegen BuzzE (ANP) over The Lifeline, waarvoor de met subsidiegeld zwaar overbetaalde dj’s van staatsradiozender 3FM (NPO) [waar dus helemaal niemand ooit nog naar luistert] te voet door Nederland trekken. “Het was een race tegen de klok, maar we zagen al meteen dat we er zoveel meer van kunnen maken [behalve meer luisteraars that is]. Dit jaar hebben we enorm goede stappen gezet. Het aantal plaataanvragen is verdubbeld [niet voor publicatie: eindredatie, even Googlen wat ‘platen’ zijn], ruim [slechts] 1600 mensen hebben meegedaan aan de sponsorloop die dit jaar nieuw was en bijna [slechts] 15.000 bezoekers hebben de 26 chequepoints bezocht.”

En het eindbedrag ligt hoger dan dat van vorig jaar. Toen stond de teller op kerstavond op 1,3 miljoen euro, dit jaar werd ruim 1,4 miljoen euro opgehaald [LOL]. “Natuurlijk, hoe meer geld hoe beter. Maar de groei zat in meer dingen. Dat geeft de potentie van de actie aan.” [Nog geeneens haar eigen jaarsalaris extra ophalen en dat dan ‘groei’ en ‘potentie’ noemen, wat ben je dan schaamteloos slecht, echt op het VVDesque af.]

Staatsradiozender 3FM (NPO) hoopt de ”’stijgende”’ lijn vast te kunnen houden voor de derde editie van The Lifeline [dus ook volgende jaar moeten belastingbetalers blijven betalen aan een staatsradiozender waar niemand naar luistert?]. “We hebben nu al ideeën over hoe het nog beter, nog mooier en nog dichterbij het publiek kan. We willen er nog meer een actie van maken waar iedereen [LOL!] naar kijkt aan het einde van het jaar.” Voor een groter bereik is tijd nodig [en dagelijkse luisteraars], stelt Alles. “Het Glazen Huis was ook niet meteen een succes. Dat vergeet iedereen, iedereen denkt altijd aan de kolkende massa’s die de laatste jaren rond het huis stonden. Maar ook dat was niet zo groot in het begin, een concept heeft tijd nodig om te groeien.”[En dagelijkse luisteraars naar je radiozender.]

Naar de Vlaamse collega’s, waar de eindejaarsactie van de VRT dit jaar een recordbedrag van 17,5 miljoen opleverde, kijkt Alles niet met jaloezie. “De actie van de Belgen is niet meer te vergelijken met onze actie. Daar mag het publiek geld inzamelen voor een doel naar keuze, dan kan ook de konijnenopvang om de hoek zijn. Wij maken heel bewust de keuze om ons aan één doel te committeren, dit jaar mensenhandel. Ik snap dat het voor een heleboel mensen minder aantrekkelijk is om aan ons te doneren dan aan een doel naar keuze.” [De Vlaamse 3FM heeft dan ook wél gewoon luisteraars.]

Staatsradiozender 3FM (NPO) heeft dan ook niet de ambitie om onze zuiderburen achterna te gaan [want geen luisteraars]. “Die kant willen we niet op. Het gaat niet om de hoeveelheid geld [tenzij het om het eigen salaris gaat natuurlijk] of hoe hard we scoren, we willen iets doen waar we in geloven [zoals in subsidie?]. Het doel van dit jaar, wat een wereldwijd drama is waar maar weinig over bekend is, is iets waar heel staatsradiozender 3FM (NPO) keihard in geloofde en waar heel hard voor is gewerkt.” [De rest van het jaar op kosten van belastingbetalers.]

Anp/TPO

Lees ook: Vlaamse versie Serious Request brengt 17 keer meer op dan Nederlandse versie