Undergroundfestival Grauzone presenteert oud en nieuw in muziek en kunst 

16-01-2020 09:00

Grauzone omschrijft zichzelf als een multidisciplinair underground festival. Volgens de organisatie is het de bedoeling dat muziek, film en kunst elkaar aanvullen. Dat kunstgedeelte heet overigens Graukunst. Tijdens voorgaande edities viel er werk te bewonderen van onder meer Tracey Emin en fotograaf Richard Kern. Het Grauzonefestival vindt dit jaar plaats op 7 en 8 februari, verspreid over diverse locaties in het centrum van Den Haag.

Meest in het oog springend in de muziekprogrammering is de afwisseling van oude namen en opkomend talent. Behalve nieuwe muziek van gitarist Thurston Moore (ex-Sonic Youth), is er het Ierse punkgezelschap The Murder Capital. Damo Suzuki, lang geleden zanger van het legendarische Can staat op hetzelfde programma als het Amerikaanse Automatic; zestigplusser Stephen Mallinder van klankdadaïsten Cabaret Voltaire tegenover Panther Modern, waarvan de opzwepende electropunk herinnert aan de “elektronische Körpermusik” van Deutsch Amerikanische Freundschaft, een van de invloedrijkste bands uit de jaren tachtig.

Hebben we meteen hèt breekijzer van Grauzone bij de kladden. De donker gekleurde new wave uit dat decennium dient als aanjager en inspiratie voor het festival. Niet zo’n gekke gedachte. Geruime tijd is er een herbeleving voor de muziek en cultuur uit die tijd aan de gang, met een lichte voorkeur voor de door synthesizers gemaakte minimal wave. Het artwork van het festivalaffiche lijkt op de stencilstijl die toen veel werd gebruikt. Grauzone is vooral veel muziek en kunst zonder koude drukte waarin men artiesten wil presenteren die niet zozeer zichzelf maar hun artistieke autonomie op het schild hijsen. Geheel in overeenstemming natuurlijk met het uit punk overgewaaide ethos om alles in eigen beheer te houden en uit te voeren binnen een netwerk van geestverwanten.

ArtNRoll heet het kunstonderdeel van Grauzone. Een doorlopende expo toont  werk van onder meer de Belg Johan Tahon. Hij maakt bizarre menselijke sculpturen die druipen van het gips. Muzikanten Lee Ranaldo (Sonic Youth) en Gemma Thompson komen met eigen tekeningen. Thompson is bekend als gitariste van de Londense groep Savages.

Verder zijn er verrassende audiovisuele cadeautjes. Zo is er de Nederlandse première van een documentaire over de geruchtmakende band Swans, en een experimentele film van Babeth Mondini van Loo die zo obscuur is dat zelfs de makers van de soundtrack, Cabaret Voltaire, hem nooit gezien hebben.

Grauzone – o.a. Het Paard, Den Haag (7 en 8 februari 2020)