Recensie: Be Up A Hello van Squarepusher is heerlijk spontaan en complex

16-02-2020 11:00

Tom Jenkinson, beter bekend als Squarepusher, maakt muziek die direct op je af komt en bezit van je neemt. Niet in de zin van klop klop hallo hier ben ik, maar als een vlak voor je gezicht uit elkaar spattende muzikale verfbom. Klanken die allemaal tegelijk de trap oprennen en vlak voordat ze boven aankomen de trap weer af donderen. En dat telkens opnieuw. Het vereist soms wat inlevingsvermogen om dit allemaal te kunnen behappen. Want bij Squarepusher is alles bij voortduring hyperactief, razen en ratelen de beats alle kanten op, springen bliepjes aan en uit en zijn de ritmes nauwelijks bij te houden. Temeer omdat diezelfde ritmes ook weer andere ritmes in stelling brengen. Alsof de muziek permanent uit elkaar scheurt terwijl Squarepusher met plak- en knipwerk druk in de weer is om de barsten aan elkaar te lijmen.

Op zijn nieuwe plaat, zijn eerste in vijf jaar, schijnt hij te werken met oude opname- en effectapparatuur. Min of meer een terugkeer naar het geluid uit zijn beginperiode, de vintage sound uit de jaren negentig. Let wel, de sound, niet per se de muziek. Toen wilde hij tussen de beats door nogal eens nadrukkelijk zijn basgitaarspel mengen met invloeden uit de jazzrock. Be Up A Hello wordt aangestuurd door onder meer een Commodore VIC-20, een van de eerste thuiscomputers, uit 1981! Desondanks klinken veel nummers spontaan, complex en beknopt, voor zover je daarvan kunt spreken in Jenkinsons buigen én barsten hectiek. Melodieën mogen zomaar even opduiken en ontluiken tussen de aanstekelijke breakbeats. Die krijgen het aan het einde van Mekrev Bass flink aan de stok met wat verdacht veel lijkt op onze eigen lees Rotterdamse gabberhouse. Meteen erna een moment van ontspanning. Alhoewel. Het sober gestileerde 80 Ondula lijkt eerder naderend onheil aan te kondigen. Be Up A Hello bevestigt de status van Squarepusher als sleutelfiguur binnen het genre drum-‘n-bass en de meer complexe IDM (Intelligent Dance Music). De plaat, gestoken in gestanste hoes, zou zomaar eens kunnen uitgroeien tot een van zijn allerbeste albums.

Squarepusher – Be Up A Hello (lp, Warp 2020)