Recensie

Nieuwe Citroën Ami: De Biro voor de gewone man

26-03-2020 21:10

In deze door de Corona gedomineerde wereld is het vooral blijven zitten waar je zit. Maar zo passief als het klinkt, ook nu is de autowereld gewoon hard bezig om de wereld van morgen in te richten. Citroën lanceerde daarom de Ami. Boomers zullen nog bij die naam het blikken lawaaimonster herinneren uit de jaren zeventig. Maar daar heeft de nieuwe Ami net zo weinig mee van doen als Andreetje Hazes met de Rolling Stones. Denk bij deze auto aan een, weliswaar frivool, Tupperware bakje op wieltjes. Het kersverse voertuigje is heel licht, weegt nog geen 500 kilo. Voor- en achterkant zijn gelijk. Ook de zijkant. Zelfs de scharnierpunten van de deuren zijn identiek, zodat ze in spiegelbeeld links en rechts moeten openen.

Dit alles heeft te maken met de productiekosten. Hoe lager die uitvallen, hoe gunstiger het prijskaartje. Daarom is ook het interieur van de auto zo efficient mogelijk in elkaar is gezet. Met heel veel plastic, in vrolijke kleuren uitgevoerd. Alleen de bestuurdersstoel is verstelbaar. In plaats van een beeldscherm in het midden van het dashboard, is er nu een houdertje geplaatst, waarin de telefoon past.  Onderhuids schuilt een batterijenpakket van 5,5 kilowattuur, dat na maximaal 70 kilometer aan het einde van zijn latijn is. Voordeel overigens van een kleine batterij is dat die alweer in een hatseflats is opgeladen.

Om misverstanden te voorkomen. In de uitdrukking Tupperware bakje op wieltjes zit geen oordeel verborgen. Want wat in de toekomst succesvol zal worden, blijft toch een kwestie van in de glazen bol kijken. Toen Citroën in het verre verleden de 2CV, die wij in de volksmond kennen als de Lelijk Eend, lanceerde, waren ook de schampere opmerkingen van critici niet van de lucht. De Eend was destijds met geen enkel ander voertuig te vergelijken. Hetzelfde geldt voor de Ami. Deze is niet gemaakt om onderdeel uit te gaan maken van de dagelijkse blikken file op de A4. Sterker nog, daar mag hij helemaal niet komen. De Citroën moet vooral zijn weg gaan vinden in de stad. Als brommobiel.

In Frankrijk mag de jeugd er al in rijden vanaf 14 jaar. In Nederland zal dat gelden voor jongeren vanaf zestien jaar, in het bezit van een van een bromfietsrijbewijs. Natuurlijk kennen we de Biro al, dat vooral het city-speeltje is van de nieuwe rijken. Citroën biedt met de Ami de poor man’s variant. In Frankrijk gaat deze auto zo’n zevenduizend euro kosten, de importeur in Nederland verwacht ongeveer eenzelfde prijs. Wil je auto delen, samen met je vrienden, dan kost je dit zo’n 26 eurocent per minuut. Je kunt er ook een abonnement op nemen, zoals je mobiele telefoon. Dan betaal je zo’n twee tientjes per maand. In 2021 moet de Ami in ons land verkrijgbaar zijn. Nu eerst nog even het Coronavirus overwinnen.