Recensie: debuut van The Mark Vodka Group is de beste garagepunkplaat van de laatste tien jaar

28-03-2020 15:40

Godverdomme The Mark Vodka Group! Zomaar ineens vanuit het niets. Een plaat waarop garagerock en punk elkaar aankijken, omhelzen, het bed induiken en liedjes maken van anderhalve minuut. Waarin we Ramones, Buzzcocks en The Saints herkennen. Refreintjes die je bij de eerste keer kunt meezingen, gitaren die stuurs prikkelen en dan alsnog met je meegaan. Mark Vodka zingt als een piepjonge Lou Reed, speelt veel zo niet alles zelf, hier en daar geholpen door muzikale metgezellen. Dit komt dus gewoon allemaal uit Canada mensen.

Songtitels?

I Wanna Piss In The Face Of The World

Shadow Of Your Former Self

En verder? Teksten die zelfbeklag afwisselen met zelfinzicht, of sarcastisch doen, Everybody’s Punk Now, of stoer in Now I Wanna Be A Bad Boy. Brutaal en gevoelig, kwetsbaar en tikje tegendraads. Met de cover van Touch Of Grey overtreffen ze met gemak het origineel, een belegen popliedje van Grateful Dead. Mark Vodka dus. Kijk ‘m op de foto staan in de lp bijlage. In zijn huiskamer met de sokken nog aan en aftandse Fender om zijn schouder. Zelf omschrijft hij zijn verzameling songs als “a concept album where the concept is just writing off the top of my head without thinking too much”. Kijk zo horen we het graag. Om er vervolgens aan toe te voegen “for better and for worse”.  Dit is garagepunk op zijn best, waarin alles samenvalt wat garagepunk zo fijn maakt. Als je niet weet waar te beginnen begin dan hier.

Dit is zo’n plaat die alles in zich heeft om uit te groeien tot klassieker, maar voorlopig in stilte geschiedenis zal schrijven want uitgebracht door een piepklein labeltje dat volstrekt onbekend is bij de grote media. The Mark Vodka Group. Goeie bandnaam, goeie hoes ook. Vinyl op 45 toeren!

The Mark Vodka Group – The Mark Vodka Group (lp, Drunken Sailor Records 2020)