Economie

Supermarktbranche draait topjaar, wil toch af van zondagtoeslag werknemers

07-10-2020 11:23

Producten in een supermarkt, foto pixabay

Van alle sectoren komt de supermarktbranche als een van de beste door de crisis heen. De omzet van supermarkten stijgt dit jaar met zo’n 6,5 procent, oftewel een omzetgroei van €2,5 miljard. Begrijpelijk en gepast daarom dat de supermarkten bij de cao-onderhandelingen woensdag inzetten op het afschaffen van de zondagtoeslag.

De vorige cao liep in juni af, terwijl er nog geen nieuw akkoord was. In tegenstelling tot de supermarkten wil vakbond FNV juist dat de toeslagen omhoog gaan en de gewone lonen ook. Vakbonden CNV en FNV en werkgeversorganisaties Vakcentrum en VGL zullen aankomende tijd proberen tot een nieuwe overeenkomst te komen. De kans dat er woensdag al een akkoord ligt is tegelijkertijd erg klein, gezien hoever de partijen nu van elkaar afstaan.

FNV ziet de lonen het liefste met 5 procent stijgen en voor jongeren onder de 21 jaar moet daar zelfs nog meer geld bovenop. Verder wil de bond de toeslagen voor onregelmatige diensten en werken op zondag ook omhoog. Volgens vakbondsbestuurder Mari Martens kunnen de supermarkten dat makkelijk betalen met hun huidige groeiende omzetten:

‘Ik heb de cijfers gezien van de omzet bij supermarkten. Die zijn gewoon prima. Er is zelfs een omzetgroei gerealiseerd. Dan is er best ruimte om de vergoedingen voor personeel wat te verhogen. Bovendien kunnen supermarkten zelf hun productprijzen bepalen, dus die extra kosten kunnen ze daarin gewoon doorberekenen. […] Supermarkten zijn steeds vaker tot 12 uur ‘s avonds open en beginnen ook eerder. Daar moet gewoon voor betaald worden.’

Patricia Hoogstraaten van het Vakcentrum, die namens de werkgevers aan de onderhandelingstafel zit, vind de toeslagen maar ouderwets:

‘We moeten toe naar een cao die meer in overeenstemming is met de moderne tijd van de 24-uurseconomie.’

Wat de branche voor ogen heeft qua reguliere verloning, daar blijft Hoogstraaten wat vaag over: ‘Die discussie voeren we aan de onderhandelingstafel.’ Ondanks de gestegen omzetten geven de detailhandelaren aan onzeker te zijn over de uiteindelijke uitwerking van de coronacrisis op het bestedingspatroon van consumenten.