Politiek

D66 dat ‘datamacht van techreuzen’ hekelt adverteert het meest van álle partijen op Google en Facebook

01-12-2020 18:51

Sigrid Kaag (D66)(Screenshot YouTube D66)

“Met hun perverse verdienmodel en schimmige algoritmes vormen techreuzen als Google, Twitter en Facebook een serieus gevaar voor onze democratie”, schreven D66 Kamerleden Kees Verhoeven en Jan Paternotte vorige maand. Dat is de dossiervreters van Follow the Money ook niet ontgaan. Dat werd dinsdag dus een artikel over online zieltjes winnen en de politieke partijen en hun budgetten. Wat blijkt: D66 adverteert kwistig bij de techreuzen. Sterker, het meest van alle partijen, op de voet gevolgd door Forum voor Democratie.

Quote:

“Maar toen Verhoeven en Paternotte hun opiniestuk publiceerden, had hun eigen partij, D66, liefst 425 online advertenties lopen: 321 op Google en YouTube, plus 104 op Facebook en Instagram. Van alle Nederlandse politieke partijen was D66 de afgelopen 3 maanden de grootste online adverteerder op sociale media. De partij van Verhoeven en Paternotte gaf daar zo’n 49.000 euro aan uit. De Democraten lijken zich het credo practice what you preach niet ter harte te nemen.”

Ook andere partijen zijn op dit punt inconsequent, weet Follow the Money. Zo zegt het CDA in zijn verkiezingsprogramma: “Grote techreuzen en platforms als Google, Amazon en Facebook hebben te veel macht gekregen.” GroenLinks bekritiseert techbedrijven die ‘grof geld verdienen met onze data’. Ook de VVD uit haar zorgen, al zijn die van iets andere aard: “Grote internationale bedrijven (met name buitenlandse Big Tech-bedrijven) nemen een steeds groter gedeelte van de Nederlandse advertentiemarkt in, waardoor de inkomsten van Nederlandse media onder druk staan.” Maar bijna allemaal kopen ze online advertenties in bij Facebook en/of Google.

Waarvan akte.