Weten & Tech

Twitter breidt ‘aanbevolen tweets’-algoritme uit, wil nog meer op TikTok lijken

20-09-2022 18:10

20 september (Reuters) – Twitter breidt het algoritme uit waarmee berichten worden aanbevolen van accounts die gebruikers niet volgen, zo kondigde het socialemediabedrijf dinsdag aan.

Lees ook: SG Verenigde Naties: ‘Social media maakt woede, negativiteit, verontwaardiging te gelde’

Als onderdeel van de uitbreiding bouwt het ook tools voor gebruikers om de aanbevolen inhoud te controleren en er feedback over te geven.

“Met miljoenen mensen die zich dagelijks aanmelden voor Twitter, willen we het voor iedereen gemakkelijker maken om in contact te komen met accounts en onderwerpen die hen interesseren”, aldus Twitter in een blogbericht.

De tests komen nadat sociale media bedrijven dit jaar dubbel hebben ingezet op wat zij ‘ongerelateerde inhoud’ noemen, oftewel berichten van accounts die gebruikers niet volgen, nadat TikTok snel bekendheid kreeg door volledig te vertrouwen op algoritme-gestuurde suggesties.

Eén van de nieuwe ontwerpen die Twitter heeft getest is de plaatsing van ‘gerelateerde tweets’ onder gesprekken op een tweet-detailpagina, aldus Angela Wise, een senior directeur productbeheer die verantwoordelijk is voor ontwikkeling binnen Twitter.

Twitter experimenteert ook met een ‘X’ die gebruikers kunnen aanklikken om aanbevolen tweets die ze niet leuk vinden uit hun tijdlijn te verwijderen, aldus de blogpost.

Concurrent Meta Platforms streeft ernaar het percentage aanbevolen inhoud dat de feeds van zijn gebruikers op Facebook en Instagram vult tegen eind 2023 te verdubbelen, zo maakte het in juli bekend.

Twitter maakt een minder grote verschuiving dan dat, en heeft al in 2014 aanbevolen tweets opgenomen in zijn eigen tijdlijn.

In een recent experiment met een keuze tussen algoritmische en chronologische versies van de hometijdlijn, werd de algoritmische versie omgedoopt tot ‘Voor jou’, zoals de hoofdpagina van TikTok.

Twitter’s Wise zei dat de ontwikkelingsinspanningen van het bedrijf grotendeels gericht zijn op nieuwe gebruikers, die nog moeten uitzoeken welke accounts ze moeten volgen en die het bedrijf over het algemeen minder signalen geven over hun interesses dan productieve oude twitteraars.

Sommige gebruikers hebben geklaagd dat ‘gerelateerde tweets’ hen blootstellen aan irrelevante en partijdige inhoud en dat ze verwarring scheppen over welke tweets deel uitmaakten van een gesprek en welke worden voorgesteld door het algoritme.