Binnenland

Vattenfall, Greenchoice doneren geld, passen ‘mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims’ aan

10-10-2022 12:47

Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Door: Jan Omvlee, TPO- De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft afgesproken dat Vattenfall en Greenchoice bepaalde claims over duurzaamheid laten vallen of aanpassen. Daarnaast zullen de bedrijven bedragen van respectievelijk 900.000 en 450.000 euro doneren aan een aantal duurzame goede doelen. Onder die voorwaarden zal de ACM geen boetes opleggen.

Volgens het ACM maakten Vattenfall en Greenchoice ‘mogelijk misleidende claims’, over duurzaamheid. Met wie die vergelijkingen gedaan werden, en op basis waarvan, werd niet duidelijk gemaakt. Het ACM deed onderzoek, en tijdens dat proces boden de bedrijven al aan om hun werkwijze te veranderen. Dit gaat het ACM nu de komende 2 jaar controleren.

De ACM heeft vijf ”vuistregels” samengesteld voor bedrijven die duurzaamheidsclaims maken:

  1. Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
  4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

Deze regels moeten voorkomen dat consumenten een verkeerd beeld krijgen van goederen en diensten, en ervoor zorgen dat bedrijven die daadwerkelijk duurzaam bezig zijn worden beschermd tegen concurrenten die zich alleen zo voordoen.

Aanpassingen: eerder had dit artikel als kop ‘Vattenfall en Greenchoice moeten geld doneren vanwege vage duurzaamheidsclaims’. Dat blijkt acheraf iets te scherp gesteld aangezien de donatie vrijwillig is en de ‘vage duurzaamheidsclaims’ slechts ‘mogelijk’ onjuist waren. Ook de zin ‘waarbij de bedrijven zichzelf duurzaam voordeden door zichzelf te vergelijken met concurrenten’ in het artikel is hierop aangepast, om 17:22 uur.