Opinie

Bert Brussen – De ING is het Schiphol van de bankenwereld

21-10-2022 15:21

OPINIE

Hallo ING,

Ik ben wanhopig.

Ik heb nu al ZES keer geprobeerd om mijn zakelijke rekening opnieuw te activeren nadat ik een wijziging heb moeten doorvoeren en de app op een nieuwe telefoon heb gezet. Dit is nu als ZES keer niet gelukt omdat ING daarin steeds faalt.

Ik ben al vanaf juli hiermee bezig en al vanaf juli kan ik niet bij mijn eigen zakelijke rekening van mijn BV maar moet iemand anders dat voor mij doen (die gemachtigd is). Het probleem zit ‘m in de ‘activeringscode’ die ik zou moeten krijgen maar telkens niet krijg. Als ik daar dan over bel krijg ik, steeds maar weer, te horen dat er geen activeringscodes worden verstuurd maar dat alles met SMS gaat en ik mijn telefoonnummer moet laten activeren bij een ING-kantoor.

Artikel gaat verder na afbeelding.

Wat raar: bij bijvoorbeeld de Rabobank kunnen ze wél gewoon mijn berichten beantwoorden via Twitter. Zouden ze bij de Rabobank dan mijn privacy schenden? Of zou ING ‘privacy’ aangrijpen om zo mensen niet via Twitter te hoeven helpen?

 

Maar omdat het gaat om een buitenlands telefoonnummer (Spanje) kan dat dus niet. Ook bij het ING-kantoor hebben ze reeds tegen mijn partner gezegd dat het met een buitenlands nummer niet kan en ik dus een activeringscode toegestuurd moet krijgen.

Half uur in de wacht

Twee weken geleden heb ik voor de ZESDE keer gebeld, voor de ZESDE keer een half uur(!) in de wacht gehangen, en voor de ZESDE keer werd mij beloofd dat het ‘dit keer wel goed zal gaan’ en dat ik ‘echt, heus waar’ een activeringscode krijg toegestuurd.

Je raadt het al: geen activeringscode.

Wel wederom de vraag of ik mijn telefoonnummer wil registreren, na het inloggen. Wat niet kan, want ik kan pas inloggen als ik een activeringscode heb. Die ik niet heb. En ook niet ga krijgen, want dat weet ik van de vorige zes keer: er komt geen activeringscode. Hoe veel half uren ik ook bij jullie in de wacht ga hangen (de enige andere mogelijkheid om contact op te nemen is via de ‘chat in Mijn ING’, maar aangezien ik niet kan inloggen bij ‘Mijn ING’ kan ik ook niet ‘chatten’, bijvoorbeeld om te melden dat ik niet kan inloggen…) er komt geen activeringscode. Echt niet.

Het begint er sterk op te lijken dat het bij de ING gewoon helemaal niet mogelijk is om te ondernemen vanuit het buitenland. En dat het bij de ING ook niet mogelijk is om wijzigingen aan je zakelijke rekening door te geven. Wat toch een vrij fundamenteel onderdeel zou moeten zijn van een béétje zakelijke rekening.

Maar het is wel mijn BV. Ik moet die rekening kunnen gebruiken. Ik ben geen illegale geldwitwasser en ik krijg ook geen overheidssteun. Ik niét.

Schiphol van de bankenwereld

ING begint nu wel heel erg drastisch in gebreke te blijven. Tot aan het punt dat alleen jurdische hulp nog uitkomst biedt. En natuurlijk over dit schandalige falen van ING te publiceren. Want ik heb een podium en ik kan er over schrijven, duizenden anderen die, ongetwijfeld net zo lijden onder de ING-terreur niet.

Ik zou ING ondertussen maar wat graag in de gelegenheid stellen dit op te lossen. Omdat ik niet weer een half uur aan de telefoon wil wachten (ik heb inmiddels zes keer een half uur in de wacht gehangen wat drie uur is, en ik moet wél gewoon werken voor mijn geld, ik werk niet bij de ING hè?) probeer ik het nu maar zo.

Al twijfel ik wel: is ING nu het Schiphol van de bankenwereld of de NS van de bankenwereld? Of beiden?

Ik denk toch maar dat laatste…

Hoe dan ook: ben jij ondernemer, of zzp’er, of zelfs maar particulier en denk je er over te gaan bankieren bij de ING? Doe! Het! Niet!

Tenzij je meer tijd wil besteden aan bankieren dan aan daadwerkelijk ondernemen, dan is de ING helemaal jouw bank.

 

De in dit artikel geuite meningen en standpunten zijn die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de meningen of standpunten van TPO.