Buitenland

Zorgen over desinformatie via social media in Brazilië, vlak voor presidentsverkiezingen

28-10-2022 15:27

Jair Bolsonaro
Supporters dragen een levensgroot beeld van de Braziliaanse president Jair Bolsonaro tijdens een bijeenkomst in de landelijke arbeidersnederzetting Nova Jeruzalem in Brasilia, Brazilië, maandag 24 oktober 2022. AP Photo/Eraldo Peres.

SAO PAULO, 28 oktober (Reuters) – Mensenrechtengroeperingen en onderzoekers hebben in Brazilië hun bezorgdheid geuit over het feit dat sociale mediaplatforms er niet in slagen desinformatie effectief te controleren in de aanloop naar de sterk gepolariseerde presidentsverkiezingen van zondag.

Lees ook: Brazilianen gebombardeerd met online nepnieuws en desinfo, week voor verkiezingen

Het Braziliaanse Hooggerechtshof voor Verkiezingen (TSE) heeft deze maand de maatregelen versterkt om desinformatie rond de verkiezingen aan te pakken, vooral op platforms voor het delen van video’s. In de tweede ronde van zondag staat de extreem-rechtse president Jair Bolsonaro tegenover de linkse oud-president Luiz Inacio Lula da Silva.

Lees ook: Het nepnieuws-, racisme-, en desinformatie-businessmodel van Bitchute, Rumble en Odysee

Groepen die de online ruimtes in de gaten houden vertelden Reuters dat techbedrijven nog steeds moeite hebben om zich te houden aan de overeenkomsten die ze in februari met de TSE ondertekenden, waarin ze beloofden materiaal te bestrijden dat het democratische proces zou kunnen ondermijnen.

De TSE reageerde niet op een verzoek om commentaar.

“Sociale media laten de Braziliaanse kiezers in de steek”, zegt Deborah Brown, senior onderzoeker digitale rechten bij Human Rights Watch, die de platforms en messaging apps “uiterst belangrijke” ruimtes voor het verkiezingsdebat noemt.

“Die ruimte is doordrenkt met electorale desinformatie, zoals ongegronde beschuldigingen van verkiezingsfraude,” zegt ze.

Bolsonaro, die in recente opiniepeilingen een nipte achterstand heeft op Lula, heeft herhaaldelijk kritiek geuit op de elektronische stemmachines van het land omdat ze fraudegevoelig zouden zijn.

Jon Lloyd, senior adviseur bij het Britse Global Witness, zegt dat de platforms “veel correct beleid” hebben om desinformatie te bestrijden, maar “de handhaving ontbreekt echt”.

“Ze houden zich niet echt aan hun beleid en dat is een grote zorg”, zegt hij.

Sociale mediabedrijven deels verantwoordelijk

Online desinformatie is toegenomen sinds de eerste verkiezingsronde in Brazilië op 2 oktober, volgens Philip Friedrich, een senior onderzoeksanalist voor technologie en verkiezingen bij Freedom House.

“Sociale mediabedrijven zijn er deels verantwoordelijk voor dat het land in spanning zit over de verkiezingen van dit jaar,” zegt Friedrich. “Hoewel grote sociale mediabedrijven als Twitter en Meta vóór de eerste stemronde verklaringen afgaven over hun voorbereidingen, hebben we weinig updates gezien over hoe ze reageren op verschuivingen in desinformatie.”

Een explosie van op video gebaseerde platforms heeft het bestrijden van desinformatie ook moeilijker gemaakt dan bij eerdere verkiezingen, aldus de Braziliaanse onderzoeker Rosana Pinheiro-Machado van het University College in Dublin.

“De vorige verkiezing was de verkiezing van WhatsApp. Dit is de verkiezing van Tiktok en Instagram,” zegt ze.

TikTok zei in een verklaring aan Reuters “we nemen onze verantwoordelijkheid om de integriteit van ons platform en de verkiezingen te beschermen uiterst serieus.”

Een woordvoerder van Meta Platforms Inc, moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, zei: “We hebben ons uitgebreid voorbereid op de verkiezingen van 2022 in Brazilië,” eraan toevoegend dat ongeveer 30 miljoen mensen in Brazilië op het verkiezingslabel op Facebook hebben geklikt en naar de website van de TSE zijn geleid.

Twitter en YouTube, dat eigendom is van Google-moeder Alphabet, reageerden niet onmiddellijk op verzoeken om commentaar.