Economie

BMW zeldzaam positief over verkoop elektrisch auto’s in 2024

03-11-2023 14:05

BMW
BMW's iX1 EV op het paviljoen van BMW AG in de Open Space tijdens de Autosalon van München (IAA) in München in september. Bloomberg.

(Bloomberg, 3 november 2023) – BMW AG is optimistisch over de verkoop van luxe en volledig elektrische auto’s in 2024, een zeldzaam positief vooruitzicht onder Duitse autofabrikanten die hun prognoses zagen lijden onder de afzwakkende vraag in China.

CEO Oliver Zipse zei vrijdag tijdens een earnings call dat hij “niet nerveus” is over een prijzenoorlog in China die tot nu toe vooral producenten in de massamarkt treft in plaats van het luxesegment. BMW heeft geen interesse in het verlagen van de prijzen van zijn EV’s zoals concurrenten hebben gedaan, voegde hij eraan toe.

Gezien de orderportefeuille zei Zipse dat hij vertrouwen heeft in een goede start in het komende jaar.

9,8% marge

De Duitse fabrikant rapporteerde eerder vrijdag een marge van 9,8% in het derde kwartaal voor zijn luxewagentak en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten. De verkoop van premium auto’s steeg, net als het aandeel EV’s in het totale aantal orders.

BMW’s resultaten bieden een potentieel lichtpunt voor de Duitse auto-industrie, die de druk voelt van hogere rentetarieven, een afnemende vraag en aanhoudende inflatie.

Mercedes-Benz Group AG meldde vorige week een daling van de marges, terwijl Volkswagen AG zei dat het de kostenbesparende inspanningen versnelt.

Aandelen stegen maar liefst 3,9%. BMW’s aandelen zijn dit jaar met meer dan 12% gestegen, terwijl rivaal Mercedes meer dan 5% is gedaald en Volkswagen in dezelfde periode bijna 10% is gedaald.

‘Zeer sterke’ orderontvangst

Walter Mertl, CFO, zei dat bestellingen van nieuwe modellen zoals de 5-serie BMW een impuls geven met een orderportefeuille die reikt tot het eerste kwartaal van 2024. De orderontvangst is “zeer sterk”, zei hij, waardoor BMW hogere prijzen kan handhaven.

“BMW blijft verfrissend vertrouwen houden in zijn prestaties op de korte termijn”, zei Bernstein-analist Daniel Roeska in een toelichting, eraan toevoegend dat de autofabrikant een gezond ordervolume en een positieve volumeontwikkeling noemde. “We zien geen rode vlaggen.”

Omdat de aanbodbeperkingen voor onderdelen afnamen, stegen de leveringen van BMW in Europa met 12,4% in het derde kwartaal, terwijl de verkopen in de VS met 7,6% stegen ten opzichte van vorig jaar.

Maar de leveringen in China, de belangrijkste markt voor de Duitse luxemerken, daalden met 1,8%. De vraag vertraagt daar en lokale fabrikanten domineren steeds meer de verkoop van EV’s.

Bovendien kan de verkoop van BMW’s duurste modellen in gevaar komen als Peking represailles neemt tegen het onderzoek van de Europese Unie naar Chinese EV-subsidies.

Verkoopstijging 5,8%

BMW zag de verkoop van premium auto’s in het derde kwartaal met 5,8% stijgen tot 621.699 ten opzichte van een jaar eerder. Het percentage verkopen van volledig elektrische auto’s steeg naar 15,1%, aldus het bedrijf. BMW bevestigde zijn verwachtingen voor het jaar.

BMW verhoogt de investeringen om de uitrol van EV’s te versnellen. Met alle EV-varianten die momenteel winstgevend zijn, verwacht BMW dat de EV-marges zullen toenemen met de recente introductie van volledig elektrische auto’s uit de 7-serie en 5-serie.