Buitenland

Burger King: Geen focus op veganistische en plantaardige producten

03-11-2023 18:08

Burger King
Bloomberg.

(Bloomberg, 3 november 2023) – Nog niet zo lang geleden leken veganistische en plantaardige aanbiedingen bij fastfoodrestaurants de golf van de toekomst. Nu lijken ze een relikwie uit het verleden.

“Het is geen groot deel van de huidige focus,” zegt Josh Kobza, CEO van Restaurant Brands International Inc, het moederbedrijf van Burger King. De keten haalde in 2019 de krantenkoppen toen het de eerste grote nationale fastfoodketen werd die een alternatieve hamburger, de Impossible Whopper, op het reguliere menu zette.

Kobza zei dat de vraag naar plantaardige opties stabiel is, maar voegde eraan toe dat het onwaarschijnlijk is dat de keten dergelijke aanbiedingen in de VS op korte termijn zal uitbreiden.

Geen verandering in trends

In plaats daarvan zal de keten zich richten op wat Kobza omschreef als “kernelementen” van de Burger King-ervaring, zoals gegrilde hamburgers. Plantaardige opties verkopen internationaal beter, zei hij, vooral in West-Europa, maar er is “geen grote verandering in de trends”.

Impossible Foods Inc. levert de pasteitjes voor de restaurants van Burger King in de VS, maar het gebruik van genetisch gemodificeerde ingrediƫnten heeft het bedrijf uit de Europese markten gehouden. Burger King gebruikt internationaal verschillende leveranciers.

De Impossible Whopper, gemaakt met een op soja gebaseerde veganistische pastei, werd destijds door milieuactivisten geprezen als een voorbeeld van een plantaardige oplossing voor vleesrijke diƫten.

Nepvleesproducten

Dierlijke landbouw veroorzaakt naar schatting bijna 15% van de door de mens veroorzaakte broeikasgassen. Maar om enige invloed te hebben op de uitstoot, zou de verkoop van plantaardige producten aanzienlijk moeten groeien.

Aan de andere kant is zelfs een stabiele verkoop op dit moment goed nieuws voor producenten van plantaardig vlees, gezien de tanende interesse van de consument.

Op donderdag zei Beyond Meat dat de vraag naar zijn nepvleesproducten zwakker was dan verwacht, waardoor het bedrijf voor de tweede keer in drie maanden de omzetverwachting voor het hele jaar verlaagde. Marktonderzoekers hebben dalende verkopen in de hele categorie gemeld.