Economie

Duitse uitgavenstop brengt nieuwe ‘groene motor EU’ in gevaar

21-11-2023 15:58

Bron: Max.ku/Shutterstock

(Bloomberg, 21 november 2023) – Duitslands noodstop op de uitgaven blokkeert fondsen voor de volgende generatie auto-industrie en staalfabrieken en brengt het streven naar een nieuwe economische motor voor Europa in gevaar.

Berlijn heeft deze week de goedkeuring van nieuwe uitgaven stopgezet nadat het hoogste Duitse gerechtshof had bepaald dat zo’n 60 miljard euro niet kan worden overgemaakt naar een fonds voor groene technologie.

Het geld was bestemd voor een reeks projecten, waaronder het koolstofvrij maken van de staalproductie en grote halfgeleiderfabrieken onder leiding van Intel, TSMC en Infineon.

Het Zweedse Northvolt AB zou ook een deel van de toegezegde subsidies uit het klimaatfonds ontvangen voor een batterijfabriek voor elektrische autos in Noord-Duitsland, volgens twee mensen die bekend zijn met de situatie.

Pijnlijk

Volgens Claudia Kemfert, professor in de energie-economie aan het onderzoeksinstituut DIW in Berlijn, dreigt Duitsland door de uitspraak van de rechtbank, waarbij de regering schijnbaar onvoorbereid was, achterop te raken in de wereldwijde race om groene technologieën.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

We “hebben al grote delen van deze competitie verloren, en nu dreigen we die ook te verliezen op het gebied van elektromobiliteit, digitalisering en groene waterstof voor de zware industrie”, aldus Kemfert.

“Dit is vooral pijnlijk omdat Duitsland 20 jaar geleden het startsein gaf voor de energietransitie en jarenlang wereldwijd marktleider was.”

Gebrekkig energiebeleid

De chaos in de begroting komt bovenop decennia van gebrekkig energiebeleid, de teloorgang van auto’s met verbrandingsmotoren en een overdaad aan bureaucratie die Europa’s grootste economie treft.

Volgens de prognoses zal Duitsland dit jaar naast Italië de zwakste economie van de grote landen in de eurozone hebben en de uitgavenproblemen zorgen voor nog meer onzekerheid.

Steeds diepere scheuren

Terwijl Duitsland worstelt om een weg naar net-zero te vinden, beginnen de steeds diepere scheuren onder zijn beroemde industriële leiders zichtbaar te worden.

Siemens Energy AG beloofde dinsdag extra kostenbesparingen nadat meerdere schokken in verband met zijn windturbine-eenheid miljarden euro’s van zijn marktwaarde hadden geveegd.

Fabrikanten van auto-onderdelen, waaronder Continental AG, schrappen duizenden banen om de kosten te drukken nu de industrie overstapt op elektrische auto’s.

Thyssenkrupp AG is er tot nu toe niet in geslaagd een koper te vinden voor zijn staalactiviteiten, die de kassaldo van het bedrijf doen slinken.

Twijfel over financieringsplannen

De gerechtelijke uitspraak van vorige week heeft twijfel gezaaid over alle financieringsplannen van Duitsland en hoge ambtenaren hebben een aantal publieke optredens afgezegd om de onrust te verwerken.

Het Duitse KTF klimaat- en transformatiefonds voorziet in ongeveer 212 miljard euro aan uitgaven tot 2027 voor particuliere huishoudens en de industrie – inclusief ongeveer 58 miljard euro volgend jaar die nu in de ijskast staan.

Inflation Reduction Act

De uitspraak en de daaropvolgende chaos staan in schril contrast met de Inflation Reduction Act van de Amerikaanse president Joe Biden, die tal van bedrijven aantrekt met ongekende uitgaven voor toekomstige technologieën.

“Deze investeringen staan niet op zichzelf, maar zijn ingebed in een netwerk van economische banden,” zei minister van Economie Robert Habeck dinsdag.

“De uitspraak van het Grondwettelijk Hof en vervolgens de implementatie van de bevriezing van de KTF-begroting betekent dat alleen degenen die een formele financieringsbeslissing hebben, er zeker van kunnen zijn dat het geld zal stromen.”

Hopen op snelle oplossing

Bedrijven hopen op een snelle oplossing. ZF Friedrichshafen AG is van plan om samen met Wolfspeed Inc. een waferfabriek van 3 miljard dollar te bouwen in Saarland om te leveren aan de elektrischa auto-industrie.

Het project wordt voor ongeveer een kwart gefinancierd door de Europese Unie en Duitse federale en lokale steun.

Het bedrijf zei dinsdag dat het nog steeds verwacht het door Duitsland beloofde geld te krijgen om door te gaan met het project.

Groene transformatie

“Een snelle, pragmatische en rechtszekere oplossing is noodzakelijk”, zei een woordvoerder van het bedrijf.

“Nu is het aan politici om hun krachten te bundelen voor Duitsland en een succesvolle industriële en groene transformatie te creëren.”

Waterstofindustrie

De hoognodige upgrades voor Deutsche Bahn AG, Duitslands ontluikende waterstofindustrie en zijn infrastructuur voor elektrische voertuigen worden ook beïnvloed.

Vóór de uitspraak van vorige week wezen vrachtwagenindustriebestuurders, waaronder Karin Radstrom van Daimler Truck AG, op de trage aanleg van oplaadpunten als het grootste knelpunt in de overgang naar emissiearme voertuigen.

Transportemissies halveren

De KTF heeft volgend jaar 4,5 miljard euro uitgetrokken voor de overgang naar elektrisch rijden, inclusief oplaadpunten voor auto’s en vrachtwagens. De uitgaven moeten Duitsland helpen zijn doel te bereiken om de transportemissies tegen het einde van dit decennium te halveren ten opzichte van 2019.

“De steun voor klimaatbescherming in het goederenvervoer is al ondermaats”, zegt Frank Huster van de logistieke organisatie DSLV. Zonder de noodzakelijke overheidsuitgaven “zal het CO2-vrij maken van de logistiek tot stilstand komen voordat het echt begonnen is.”