Buitenland

Frankrijk: UK doet te weinig tegen illegale migratie via Kanaal

04-01-2024 11:40

Vluchtelingen
punghi / Shutterstock.com

(Sylvie Corbet, Parijs, AP, 4 januari 2024) – Volgens een Frans rapport werkt het Verenigd Koninkrijk onvoldoende samen met Frankrijk bij de inspanningen om het aantal migranten dat in kleine bootjes het Kanaal oversteekt te verminderen, als onderdeel van een bredere beoordeling die wijst op de “onzekere effectiviteit” van het beleid voor illegale migratie.

Frankrijk “worstelt met het ontwikkelen van operationele samenwerkingsafspraken” met het Verenigd Koninkrijk, volgens het rapport dat donderdag werd gepubliceerd door de Franse Rekenkamer.

Het rapport verwijst met name naar een gezamenlijke inlichtingeneenheid die in 2020 is opgericht om mensensmokkel te bestrijden en het aantal mensen dat hun leven riskeert om illegaal het Kanaal over te steken te verminderen. In 2022 hielp deze eenheid bij het ontmantelen van zeven illegale migratienetwerken.

Het Hof “stelde vast dat de Britten geen bruikbare informatie verstrekken over het vertrek van kleine boten en zeer algemene informatie van het eerste niveau geven die niet is geverifieerd”.

Informatie over de omstandigheden waarin migranten aankomen en over hun nationaliteit op boten “lijkt erg fragmentarisch”, aldus het rapport. De relatie tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is daarom onevenwichtig wat betreft de uitwisseling van informatie en inlichtingen.

Toename 58%

Het Britse ministerie van Defensie schatte dat de oversteek van het Kanaal per boot met ten minste 58% is toegenomen tussen 2021 en 2022, een jaar waarin meer dan 45.000 migranten aan Britse kusten werden gearresteerd.

Het rapport zei dat 56% van de oversteekpogingen datzelfde jaar werden voorkomen – onveranderd ten opzichte van het jaar ervoor.

De Britse regering maakte deze week bekend dat het aantal migranten dat de oversteek waagt in 2023 met meer dan een derde is gedaald, tot iets minder dan 26.000. Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken zei woensdag dat nog eens 26.000 “van deze gevaarlijke, illegale en onnodige oversteekpogingen werden voorkomen in 2023 dankzij ons partnerschap met Frankrijk”.

Frankrijk heeft de afgelopen jaren de inspanningen opgevoerd om te voorkomen dat migranten het Kanaal oversteken, onder andere door meer politie, apparatuur en faciliteiten. Het land ontving 222 miljoen euro van het Verenigd Koninkrijk van 2018 tot 2022 als onderdeel van een bilaterale overeenkomst en de Britse premier Rishi Sunak beloofde afgelopen maart 541 miljoen euro voor de periode 2023-2026.

Het aantal mensen dat illegaal in Frankrijk woont is onbekend, maar onderzoekers van het Pew Research Center schatten hun aantal in 2017 op 300.000 tot 400.000, in een land met 67 miljoen inwoners. Dit zijn ongeveer drie keer minder migranten zonder legale status dan in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

133 wetswijzigingen

Het verslag van de Rekenkamer beoordeelde een reeks andere kwesties in verband met het beleid inzake illegale immigratie dat de afgelopen tien jaar 133 wetswijzigingen onderging.

Er werd gewezen op de moeilijkheid om bevelen om het nationale grondgebied te verlaten uit te voeren, ondanks het feit dat Frankrijk de meeste uitzettingen uitvoert in de Europese Unie. In 2022 werden meer dan 150.000 van dergelijke beslissingen genomen en slechts 10% van de betrokken personen vertrok daadwerkelijk, aldus het rapport.

Te midden van het recente debat over een immigratiewet die zich grotendeels richtte op het versnellen van het uitzettingsproces, zei het rapport dat “internationale vergelijkingen suggereren dat een schaalverandering niet realistisch is” met betrekking tot dergelijk beleid.

Britse autoriteiten stuurden ongeveer 3500 mensen terug naar hun thuisland en Duitsland stuurde ongeveer 13.000 mensen terug in 2022, volgens statistieken verzameld door het Franse Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Redenen die in het rapport worden genoemd zijn onder andere de moeite die Franse autoriteiten hebben om de identiteit van de betrokken migranten te bewijzen, de onwil van thuislanden om toestemming te geven om hen binnen te laten en de weigering van commerciƫle luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigpiloten om hen aan boord te nemen.