Economie

BMW gaat elektrische auto’s groot maken, in India

03-02-2024 10:32

BMW i8
BMW i8. North Monaco / Shutterstock.com.

Ragini Saxena, Bloomberg, 3 februari 2024 – BMW is van plan uit te breiden in de opkomende Indiase markt voor elektrische auto’s, met als doel om rijke consumenten voor zich te winnen in ‘s werelds dichtstbevolkte natie te midden van een groeiende nadruk op schone energie.

Lees ook: India wil kolen blijven verbranden, en tegelijk op grote schaal CO2 afvangen

De Duitse autofabrikant verwacht dat elektrische voertuigen tegen 2025 goed zullen zijn voor 25% van zijn verkoop in het land, zei Vikram Pawah, voorzitter van de Indiase activiteiten van het bedrijf, vrijdag in een interview op de Bharat Mobility Global Expo.

In 2023 verkocht het bedrijf 1474 elektrische auto’s, goed voor 10% van de totale verkoop in het land.

Groeiende markt

BMW, dat vorig jaar auto’s op batterijen introduceerde in India, verkoopt momenteel vijf geëlektrificeerde modellen, de meeste van alle autofabrikanten.

Hoewel de Indiase EV-markt groeit, is hij nog klein. Prijsbewuste consumenten zijn terughoudend om dure auto’s op batterijen te kopen zonder subsidies, vooral gezien de beperkte beschikbaarheid van oplaadstations. Elektrische auto’s maakten vorig jaar slechts 2,3% uit van het totale aantal verkochte personenauto’s, volgens BloombergNEF.

Toch tonen autofabrikanten wereldwijd interesse in de ontluikende EV-markt in India nu de vraag naar elektrische voertuigen in Europa en de VS vertraagt na een paar jaar van explosieve groei.

Voor Volkswagen zullen EV dit jaar de “belangrijkste focus” zijn, zei Ashish Gupta, merkdirecteur bij de divisie personenauto’s van het bedrijf in India, in een interview op hetzelfde evenement.

Omslagpuntpunt 2026

De autofabrikant zal in eerste instantie volledig geëlektrificeerde eenheden naar het land brengen en later meer premium EV’s assembleren. Het zal pas EV’s lokaal gaan maken als het omslagpuntpunt is bereikt, rond 2026, zei hij.

Elon Musk zei vorig jaar dat Tesla waarschijnlijk een “aanzienlijke investering” zal doen in India en is van plan het land dit jaar te bezoeken.

BMW is van plan om in 2024 16 auto’s in India op de markt te brengen en zijn dealernetwerk in drie jaar tijd uit te breiden naar nog eens vier steden, waar het nu 35 auto’s telt.

BMW is nog niet van plan om in meer fabrieken te investeren, zei Pawah.