Ondernemen & zzp

Omzet McDonalds daalt door boycottende moslims in Frankrijk en Midden-Oosten

05-02-2024 17:19

Ronald McDonald
Ronald McDonald. Sorbis / Shutterstock.com

Daniela Sirtori-Cortina, Bloomberg, 5 februari 2024 – De omzet van McDonald’s is in het vierde kwartaal achtergebleven bij de verwachtingen van investeerders doordat de groei vertraagde, deels door het conflict in het Midden-Oosten.

De vergelijkbare omzet, een belangrijke maatstaf voor de restaurantsector, steeg met 3,4% in de periode, zei McDonald’s maandag. Dat is de traagste stijging sinds het vierde kwartaal van 2020 en lager dan de gemiddelde raming van analisten gepolst door Bloomberg. De omzet bleef ook achter bij de ramingen.

Aandelen daalden 3% om 9:31 uur in New York.

De verwachtingen werden naar beneden bijgesteld na de waarschuwing van CEO Chris Kempczinski eerder dit jaar voor een “significante zakelijke impact” in het Midden-Oosten.

Prominent doelwit

Het segment dat de regio omvat, goed voor ongeveer 10% van de omzet van McDonald’s, bleef ver achter bij de ramingen. McDonald’s zei dat het enige hulp heeft geboden, waaronder vrijstelling van royalty’s, aan bepaalde franchisenemers die getroffen zijn door het conflict.

 

Artikel gaat verder na afbeelding.

 

Na het uitbreken van de oorlog werd de keten een van de meest prominente doelwitten voor boycots in moslimlanden vanwege haar vermeende houding in het conflict en haar status als een van de meest erkende Amerikaanse merken.

Het bedrijf heeft herhaaldelijk gezegd dat de restaurants onafhankelijk worden gerund door lokale exploitanten.

Moslims in Frankrijk

De groei in andere regio’s verzwakte ook. In de VS zorgden hogere prijzen voor een vergelijkbare omzetgroei van 4,3%, wat iets lager is dan de gemiddelde marktschatting en ongeveer de helft van het percentage in het vorige kwartaal.

Hetzelfde gold voor de internationale markten waar McDonald’s restaurants exploiteert en franchiseert. De resultaten waren sterk in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Canada, maar dat werd deels tenietgedaan door een daling van de vergelijkbare omzet in Frankrijk.

De prestaties daar kregen een klap door boycots, zei Kempczinski maandag tijdens een gesprek met analisten, verwijzend naar de grote moslimbevolking van het land.

‘Vertrouwen in veerkracht’

De resultaten over het vierde kwartaal waren inclusief lasten vóór belastingen van 138 miljoen dollar, die McDonald’s toeschreef aan het afschrijven van software die niet langer in gebruik is en herstructureringskosten. Exclusief deze posten lag de winst per aandeel van 2,95 dollar boven de verwachtingen van analisten.

In de verklaring zei Kempczinski dat het bedrijf “vertrouwen heeft in de veerkracht van ons bedrijf te midden van macro-uitdagingen die in 2024 zullen aanhouden”.

Leidinggevenden hebben eerder gezegd dat hogere rentetarieven en inflatie consumenten onder druk zetten, terwijl ze ook de vertragende economie van China signaleerden.

‘Genormaliseerde trends’

McDonald’s verwacht dat de vergelijkbare omzetgroei in 2024 zal afzwakken naar meer “genormaliseerde” trends, zei CFO Ian Borden tijdens een gesprek met analisten. Dat omvat percentages van 3% tot 4% voor de Amerikaanse en internationale markten waar McDonald’s restaurants exploiteert en franchiseert.

De keten verwacht geen significante verbetering voor het segment dat het Midden-Oosten omvat totdat er een oplossing is voor de oorlog, zei Borden.

1500 restaurants

De hamburgergigant verwacht dit jaar wereldwijd netto 1600 winkels toe te voegen, aldus het bedrijf in een begeleidend document bij de resultaten, als onderdeel van wat het de grootste groeistoot in zijn geschiedenis noemt. Het bedrijf heeft zijn doelstelling voor 2023 om netto 1500 restaurants te openen gehaald.

De keten herhaalde de verwachting dat netto openingen de omzet van franchise- en bedrijfswinkels dit jaar met ongeveer 2% zal doen stijgen en dat de operationele marge met een percentage in het midden tot hoog 40 zal stijgen.