Economie

Ford komt met kleine goedkope elektrische auto, concurrentie voor Tesla en China

07-02-2024 16:19

Ford
Lukas Schulze/Getty Images/Bloomberg.

Keith Naughton, Bloomberg, 7 februari 2024 – Ford Motor Company werkt aan goedkope, kleine elektrische voertuigen (EV) om de verliezen op elektrische voertuigen te beperken en de strijd aan te gaan met Tesla en Chinese autofabrikanten.

CEO Jim Farley onthulde de plannen dinsdag aan analisten nadat de automaker een aangepaste winst per aandeel van 29 cent had aangekondigd, meer dan het dubbele van de 13 cent die analisten gemiddeld hadden verwacht. De omzet in het vierde kwartaal van 46 miljard dollar overtrof de 40,3 miljard dollar die analisten hadden verwacht.

Ford herijkt zijn EV-strategie om af te stappen van grote, dure EV’s “omdat hoge prijzen de grootste barrière vormen om mainstream autokopers te overtuigen om elektrisch te gaan rijden”, zei Farley.

“We passen ook ons kapitaal aan en richten ons meer op kleinere EV-producten”, zei Farley tegen analisten tijdens een conference call. Hij zei dat Ford “twee jaar geleden in stilte heeft gewed” om een team te ontwikkelen om een goedkoop EV-platform te maken.

Het kleine team wordt geleid door Alan Clarke, uitvoerend directeur van geavanceerde EV-ontwikkeling, die twee jaar geleden naar Ford kwam na meer dan 12 jaar modellen te hebben ontwikkeld voor Tesla.

4,7 miljard dollar verlies

Het nieuwe EV-platform zal de basis vormen voor “verschillende soorten voertuigen”, aldus Farley, die winst moeten opleveren. Ford verloor vorig jaar 4,7 miljard dollar met de huidige modellen op batterijen en verwacht dat de verliezen dit jaar zullen oplopen tot 5,5 miljard dollar.

“We zijn nog lang niet in de buurt van ons winstpotentieel,” zei Farley.

“Al onze EV-teams zijn meedogenloos gefocust op kosten en efficiëntie in onze EV-producten omdat de ultieme concurrentie de betaalbare Tesla en de Chinese EV-modellen zullen zijn.”

Nu de verkoop van elektrische voertuigen vertraagt, probeert Farley een middenweg te vinden tussen het terugschroeven van de EV-uitgaven van het bedrijf met 12 miljard dollar en het verhogen van de productie van traditionele modellen met verbrandingsmotoren. Die genereren winst die nodig is om toekomstige groei te financieren.

Winstvoorspelling 10 tot 12 miljard dollar

Voor het lopende jaar voorspelde Ford een winst van 10 miljard dollar tot 12 miljard dollar voor rente en belastingen, vergeleken met 10,4 miljard dollar op die basis in 2023. Dat resultaat was aan de hoge kant van de 10 miljard dollar tot 10,5  miljard dollar die het bedrijf in november voorspelde, toen het de verwachtingen verlaagde na een staking van zes weken door de vakbond United Auto Workers.

Als onderdeel van dat initiatief om meer winst te maken, plant de autofabrikant 2 miljard dollar aan kostenbesparingen, gericht op gebieden zoals materialen, vracht en productieactiviteiten.

“We verwachten dat het aandeel zal stijgen door de beter dan verwachte kwartaalresultaten en de opwaartse verwachtingen voor het hele jaar”, aldus Wells Fargo in een research note geschreven door analisten onder leiding van Colin Langan.

Ford aandelen stegen 5,5% om 9:39 uur in New York. Bij het sluiten van dinsdag daalden de aandelen met 1% op jaarbasis.

De automaker geeft beleggers een aanvullend dividend van 18 cent per aandeel, naast het reguliere kwartaaldividend van 15 cent, beide betaalbaar op 1 maart aan aandeelhouders met een record op 16 februari.

F-150 Lightning

In december halveerde de automaker de productie van de elektrische F-150 Lightning pick-ups, terwijl hij de productie van de zeer winstgevende Bronco sport-utility vehicles en Ranger pick-ups verhoogde.

Chief Financial Officer John Lawler vertelde analisten dat het bedrijf niet langer verwacht de doelstelling van 8% marge op EV’s in 2026 te halen.

Ford’s tekort voor EV’s in 2023 vertaalt zich in een verlies van ongeveer 28.000 dollar op elk model met batterijaandrijving dat het bedrijf verkoopt, volgens een analyse van Bloomberg Intelligence-analist Joel Levington, die opmerkt dat deze verliezen “onhoudbaar” zijn.

Een lichtpunt zijn hybride gas-elektrische voertuigen, waar Ford op is overgestapt als reactie op de sterke vraag van de consument. Farley zei dat hij verwacht dat de verkoop van hybride modellen dit jaar met 40% zal groeien, terwijl de verkoop van deze aandrijflijnen vorig jaar met 25% steeg.

General Motors

De autofabrikant uit Dearborn, Michigan, heeft ook te maken met hogere arbeidskosten dan zijn stadsrivaal General Motors Company, die Wall Street vorige week verraste met een prognose voor 2024 van 12 miljard tot 14 miljard dollar winst voor rente en belastingen.

GM heeft gezegd dat het contract met de UAW ongeveer 575 dollar extra kosten per auto met zich meebrengt. Terwijl Ford een stijging tot 900 dollar per auto voorspelt als gevolg van de recorddeal die de lonen van de arbeiders met 33% verhoogt over een periode van vier en een half jaar.

“GM is beter in staat om die arbeidskosten te absorberen omdat ze al een gezondere kostenbasis hadden in Noord-Amerika”, zei David Whiston, een analist bij Morningstar in Chicago, in een interview voordat Ford de resultaten bekendmaakte.

“En Ford heeft meer UAW-werknemers in de VS dan GM.”

In zijn traditionele activiteiten met verbrandingsmotoren, bekend als Ford Blue, verdiende het bedrijf 813 miljoen dollar voor rente en belastingen in het vierde kwartaal, minder dan de 866,5 miljoen dollar die analisten hadden verwacht.

Margegroei en margedruk

De verkopen van Ford in de VS stegen in het vierde kwartaal met minder dan 1% doordat de staking van de UAW ten koste ging van de productie van modellen met een hoge winstmarge. Hieronder modellen als de F-Series Super Duty pick-uptruck en de Explorer SUV.

In zijn commerciële activiteiten, bekend als Ford Pro, verdiende de automaker 1,81 miljard dollar voor rente en belastingen, meer dan de 1,43 miljard dollar die analisten hadden verwacht.

Bloomberg Intelligence voorspelt dat Ford Pro de marges dit jaar zal zien groeien, terwijl de Ford Blue-eenheid margedruk zal ervaren omdat de prijzen dalen omdat dealers hun percelen hebben aangevuld met voorraad na pandemie-gerelateerde tekorten.

“Ford profit bevindt zich in een lastig parket nu de overgang naar elektrische voertuigen langer duurt dan verwacht. Dit vereist een right-sizing om de EV-verliezen te beperken en tegelijkertijd de toegenomen prijsconcurrentie voor Ford Blue in goede banen te leiden”, schrijven BI-analisten Steve Man en Peter Lau in een notitie van 2 februari.

“Volgens ons scenario zal de verkoop van elektrische voertuigen in de VS dit jaar met 9% stijgen, na een samengestelde jaarlijkse groei van 65% in de afgelopen drie jaar.”