Opinie

Deze advertentie mogen lezers van Vlaamse DPG-courant De Morgen niet zien

14-02-2024 17:14

Mark Koster, De Belg

OPINIE

Bert Brussen, TPO, 14 februari 2024 – Onderstaande advertentie is reclame voor het door Mark Koster geschreven boek De Belg. Dat boek gaat over DPG Media-baas Christian van Thillo. U weet wel, die Vlaamse koning clickbait die in Nederland de baas is over ditjes-en-datjes-media als AD, Volkskrant, NRC, Telegraaf, Trouw (lol), NU.nl, FM-radiozenders, Donald Duck, en nog een rits aan media. En binnenkort is hij waarschijnlijk ook nog eigenaar van RTL (bekend van TV en Unilever).

Lees ook: Audio: Bertje las de door @markkoster geschreven biografie over Christian van Thillo

Deze biografie is, zacht uitgedrukt, nogal kritisch van aard en Christian van Thillo met zijn clickbaitimperium komt er niet altijd even fraai uit. Bovendien gaat het ook nog eens over het Nazi-verleden van opa Van Thillo, tevens oprichter van het uitgeefimperium. Een verleden waarover men, ook in Vlaanderen, liever zwijgt.

Seksaffaire

De ironie wil nu dat uit het boek duidelijk wordt dat de inhoudelijke koers van bovengenoemde media mede wordt bepaald door Christian van Thillo persoonlijk. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat er wordt gepubliceerd over zijn voorheen goede vrind Jaak Smeets. Of over de seksaffaire van Belgisch premier De Croo.

Of over het advertentiebeleid. Waarvan akte.

Want uitgever Mai Spijkers kon deze advertentie eerst niet kwijt in Parool, AD en Trouw. Geweigerd. Drie keer raden door wie en waarom. Pas toen Spijkers met een rechtszaak dreigde werd de advertentie gepubliceerd.

En nu weigert dus ook de Vlaamse De Morgen (soort van Volkskrant) deze advertentie. Wederom: drie keer raden waarom.

Clickbait

Pikant detail is dat Bart Eeckhout, een in Vlaanderen bekende commentator van De Morgen, in het boek nogal eens wordt aangepakt. Diezelfde Bart Eeckhout deed in De Morgen al een rancuneuze poging het boek kapot te recenseren. Enorm grappige kop wel: een DPG Media-medium dat andere media beschuldigt van ‘clickbait’ en ‘eenzijdige sensatie’…

Verder: leest dat boek!

Want: sappige verhalen over onder andere De Volkskrant, Pieter ‘ik ben tegen bonussen tenzij ik zelf mijn zakken kan vullen met een bonus’ Klok, Philippe ‘lakei’ Remarque, diepganghaatfabriek AD, wielrennen met Bertje Wagendorp, het decolleté van Barbara Debeukerin, VTM wat staat voor ‘Van Thillo Maffia’ en hoe het Van Thillo-imperium handig gebruikt maakt van subsidies aan postbodes.

Awel, allee zeg, heeft u al goesting?

De Belg, Mark Koster

Vond je dit een leuk artikel? Neem dan nu een TPO Premium-abonnement waarmee je ons steunt, zodat we nog veel meer leuke artikelen kunnen plaatsen.

NU ABONNEREN!