Binnenland

Brussel houdt vol: Nederland mag niet zomaar langer door met NS

13-03-2024 15:36

De trein waarmee Pieter Omtzigt terugkeert naar Den Haag.

De Europese Commissie heeft bezwaar gemaakt tegen de toewijzing door het kabinet van het belangrijkste binnenlandse treinverkeer voor de komende jaren aan de NS, meldt het ANP. De Commissie verlangt dat Nederland opnieuw uitleg geeft over deze beslissing.

Indien Nederland niet aan de eisen voldoet, kan de zaak worden voorgelegd aan de Europese rechter, die mogelijk boetes en dwangsommen kan opleggen.

Onderhandse afspraak met NS

De Commissie, belast met het handhaven van eerlijke concurrentie binnen de EU, heeft Nederland in juli al formeel in gebreke gesteld en herhaalt dit nu, gezien Nederland ondanks het eerdere bezwaar van de Commissie in december toch de zogenaamde concessie aan de NS heeft verleend.

Het kabinet heeft de concessie voor het hoofdrailnet onderhands met de NS afgesproken, waardoor concurrenten zoals Arriva, Keolis en Qbuzz geen kans kregen.

‘Concurrentie moeilijk door drukte Nederlandse spoornetwerk’

Deze regionale vervoerders hadden hierover hun klachten ingediend bij de Europese Commissie. De Commissie stelt dat het kabinet de concessie openbaar had moeten aanbesteden om een eerlijke kans te bieden aan alle geïnteresseerde partijen.

Het kabinet verdedigt zijn beslissing onder meer door te stellen dat het moeilijk is om concurrentie te reguleren op het drukke Nederlandse spoornetwerk. Echter, de Europese Commissie blijft tot dusver niet overtuigd door deze argumenten.