Binnenland

Corendon blijft vakantiegangers uit Rusland naar zonnige oorden vliegen

17-04-2024 18:15

Corendon @Pixabay

Redactie, TPO, 17 april 2024 – Corendon, een Nederlands-Turkse luchtvaartmaatschappij, blijft in tegenstelling tot andere Europese luchtvaartmaatschappijen, actief op Russische bestemmingen vliegen, aldus berichtgeving in NRC.

Na de Russische invasie van Oekraïne op 24 februari 2022 zijn Europese en Russische luchtruimen voor elkaars vliegtuigen gesloten.

Via Istanbul verbonden met Rusland

Corendon wordt sinds december geleid door oud-politica Gunay Uslu, die van 10 januari 2022 tot 1 december 2023 staatssecretaris Cultuur en Media namens D66 in het kabinet-Rutte IV was. Ze verliet haar functie vroegtijdig om over te stappen naar Corendon, het bedrijf van haar broer Atilay Uslu.

De luchtvaartmaatschappij opereert via haar Turkse tak, Corendon Airlines, en is dus niet gebonden aan de restricties op Russische vluchten die andere Europese maatschappijen treffen.

Onder de noemer Fun & Sun faciliteert de Nederlands-Turkse budgetvlieger Corendon deze zomer dagelijkse vluchten van Russische toeristen vanuit Moskou naar zonnige bestemmingen in Turkije. In tegenstelling tot haar Nederlandse tegenhangers blijft Corendon via Istanbul verbonden met Rusland.

Russisch reisbureau

Waar Europese en Russische luchtruimen sinds de invasie voor elkaars vliegtuigen zijn gesloten, valt Corendon Airlines niet onder de restricties en kan daardoor ongehinderd op Rusland blijven vliegen.

Via het Russische reisbureau Fun & Sun worden sinds begin april dagelijks Russische toeristen naar Turkije vervoerd. Later deze maand pendelt Corendon meermaals per week op Sint-Petersburg, in de zomer vliegt Corendon dagelijks op Jekaterinenburg en bovendien meermaals per week op zeven andere Russische steden.

Hoewel Corendon Nederland stelt zich te houden aan de sancties tegen Rusland, blijft haar Turkse tak wel actief op Russische routes.

Corendon Nederland en Corendon Airlines delen dezelfde vliegtuigen

De scheidslijn tussen de Nederlandse en Turkse entiteiten is voornamelijk administratief, ze delen dezelfde vliegtuigen en zijn strategisch verbonden.

NRC: ‘Het Nederlandse en Turkse Corendon gebruiken bovendien dezelfde vliegtuigen. De TC-MKG Boeing 737 Max-8 vloog bijvoorbeeld afgelopen vrijdag 12 april van Moskou naar Antalya voor het Turkse Corendon Airlines. Vier uur later vloog hetzelfde toestel voor het Nederlandse Corendon Dutch Airlines door naar Amsterdam. De TC-TJU vloog zaterdag 13 april van Amsterdam naar Antalya en een dag later door naar Moskou.’

Op de Nederlandstalige website schrijft de luchtvaartmaatschappij dat het Turkse Corendon Airlines de “eigen luchtvaartmaatschappij” is van Corendon. Ook volgens de Kamer van Koophandel is het Turkse Corendon Airlines formeel ingeschreven in het Corendonkantoor in Badhoevedorp. Een woordvoerder van Corendon laat aan NRC weten dat dit “een overblijfsel uit het verleden” is en het nu een “lege vestiging” betreft.

Daarbij hebben Atilay Uslu en Yildiray Karaer, de twee oprichters van Corendon, beiden aandelen in Corendon Turkije en is Karaer directeur van het Turkse bedrijf.

Promoten Rusland

Op de eigen website blijkt dat Corendon geen bezwaar heeft tegen het promoten van Rusland. Zo prijst het bedrijf een overnachting aan in het ‘Kremlin Palace’ in de Turkse badplaats Kundu. Toeristen kunnen daar volgens de site genieten van een omgeving die doet denken aan het Rode Plein in Moskou.

In de jaren negentig lanceerde Atilay Uslu het reisbureau Travel Contact, dat reispakketten verkocht via Teletekst. Dit bedrijf werd later onderdeel van Corendon. Het Nederlandse moederbedrijf Corendon Holiday Group BV rapporteerde vorig jaar een winst van meer dan 4 miljoen euro.

De winst van het Turkse Corendon blijft echter onbekend, omdat de jaarverslagen hiervan niet openbaar zijn.