Met een foto van een grote bak met kattenvoer, bedankte de Belgische federale politie maandagmiddag alle mensen die zondagavond gehoor gaven aan de oproep om niet te twitteren over de politieacties in Brussel zondagavond. Enkele mensen plaatsten foto’s van hun kat met de hashtag #BrusselsLockdown. Dat voorbeeld werd al snel gevolgd en zelfs maandag gebeurde het nog massaal. “Het was wel vermakelijk. En verstandig bovendien. Er kwam na die oproep nog maar weinig informatie naar buiten, ik heb wel het idee dat het heeft gewerkt”, zegt Peter Kerkhof, hoogleraar Sociale media aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Voor de katten die ons gisteren geholpen hebben… Alsjeblieft! #BrusselsLockdown pic.twitter.com/QlwY9EtzEZ
— Federale Politie (@FedPol_pers) November 23, 2015
Kerkhof kan zich niet herinneren dat eerder zo’n oproep bij zo’n grote actie is gedaan. “Bij de ontruiming van een pand meldt de politie wel eens dat ze last hebben van ‘live-verslaggeving’ op Twitter, maar dat is niet te vergelijken met zondag”, legt hij uit. “Twitter is dé plek om bij te houden wat er gebeurt. Je kunt heel snel informatie bij elkaar krijgen. Maar het is ook een geruchtencircuit. Veel informatie is onbetrouwbaar. En onjuiste informatie kan weer leiden tot paniek.”
@HLN_BE Om veiligheidsredenen wordt gevraagd om #socialemediastilte te respecteren over de politieacties in #Brussel. Dank. #respect
— Federale Politie (@FedPol_pers) November 22, 2015
De hoogleraar wijst op de ontploffing bij Shell in Moerdijk in juni vorig jaar. Op Twitter verschenen toen veel berichten die achteraf niet bleken te kloppen. “Als overheid moet je op dat moment online aanwezig en zichtbaar zijn. Dat lukt de laatste jaren steeds beter. Het is belangrijk om via die weg informatie te verspreiden, maar ook juist om onjuiste informatie te ontkrachten.”
Traditionele media spelen ook nog altijd een belangrijke rol, merkte Kerkhof zondagavond. De oproep tot ‘sociale mediastilte’ kwam namelijk ook voorbij in de televisie-uitzending, en de actie nam toen in korte tijd nog grotere vormen aan. “Je kunt grote groepen mensen op die manier nog altijd snel bereiken. Maar de rol van sociale media zal de komende jaren natuurlijk niet kleiner worden, eerder groter. Ik denk dat oproepen zoals die van zondag vaker gaan komen, en dat die ook worden opgevolgd. Zeker als het gaat om zaken waarbij mensen de politie of andere instanties kunnen helpen.”
ANP