Politiek

NS haat reizigers, bedrijf wil dat u zich als Japanners gedraagt

28-09-2016 10:18

NS en ProRail vinden dat Nederlandse reizigers een voorbeeld moeten nemen aan de Japanners. Zij stappen slimmer in de trein en verdelen zich daarmee beter over de trein. Instapzones moeten dit proces versnellen. Dat meldt het AD. NS verwacht deze maand meer reizigers dan ooit te vervoeren: 33,3 miljoen. En dat is een probleem, want door het te laat inkopen van nieuwe treinen en het te vroeg uit de dienstregeling halen van oude treinen moeten in de spits veel reizigers blijven staan.

Reizigers stappen meestal zo dicht mogelijk bij de in- en uitgang van het station de trein in of uit, wat tot opstoppingen en onbezette stoelen leidt. De NS en ProRail hebben een manier bedacht om de reizigers goed te verspreiden over de trein. Volgend jaar wordt begonnen met ‘instapzones’ op de stations tussen Amsterdam en Eindhoven, een van de drukste trajecten van Nederland.

Een instapzone is een afgebakend gebied op een perron waar de trein stopt en die op elk station anders is, waardoor er een verdeling plaatsvindt. In Japan werkt dat. Al wijzen experts erop dat de volgzame aard van de Japanners daar ook aan bijdraagt.

Hoe dat gaat in Japan ziet u hieronder.

https://youtu.be/XNMao5AQlUk