Marketing

Naaktkalenders (natuurlijk voor het goede doel), de beste printmedia die er zijn

02-01-2017 14:50

De online markt groeit in vrijwel alle sectoren, maar ondanks dat is er één vorm van print waar elk jaar weer massaal gebruik van wordt gemaakt en dat is dus niet de courant of het tijdschrift, wel de kalender. Afspraken en verjaardagen bijhouden kan natuurlijk in de agenda van je mobiele telefoon, maar voor een volk dat aan tradities hecht is de papieren kalender nog altijd een gouden klassieker.

Beroemd is natuurlijk de neprieten kalender die u tijdens de feestdagen bij de Chinese afhaalmaaltijd krijgt maar naast Chinese restaurants zijn ook sportverenigingen, studentenverenigingen, onderwijsinstituten en natuurlijk automonteurs afnemers van de jaarlijkse papieren kalender. En vooral de naaktkalender vindt elk jaar gretig aftrek (no pun intendend) zo weet drukkerij Drukland.nl te melden. Volgens hun eigen onderzoek zijn er in 2016 reeds 20 procent meer naaktkalenders besteld dan dan voorgaande jaren.

Wellicht wordt die stijging veroorzaakt door het feit dat de internationale gigant onder de jaarlijkse naaktkalenders, de Pirelli-kalender, elk jaar minder naakt en meer deugende feelgood afdrukt. Een beetje corpshuis, voetbalkantine of autogarage is dan aangewezen op een zelf te maken naaktkalender om 2017 toch tenminste 12 keer te kunnen opvrolijken met vrouwelijk (of gewoon mannelijk) schoon. Al dan niet voor het goede doel.

Moraal van dit verhaal (alsof het gedrukt staat): wie een drukkerij wil beginnen doet er goed aan zich te richten op kalenders. Bij voorkeur naaktkalenders. En vooral dat laatste heeft dus een solide winstverwachting.