De Nederlandse samenleving begint waanbeelden te krijgen over de grootste etnische minderheid in Nederland. Radicaliserende jongeren, ISIS en terrorisme. Waar hebben we het over? Een deel van de samenleving wil willens en wetens geloven dat er gevaar is. Ondertussen is de Marokkaanse jeugd vooral bezig met de nieuwste Gucci-schoenen en Moncler-jas.
Pim Fortuyn werd door de Nederlandse Volkert vermoord en dan blijft alleen de geestelijk verdwaalde Mohammed B. over. En verder? Niks, noppes, nada. Al jaren bangmakerij voor niks. Alsof mensen er bijna op kicken om een zondebok aan te wijzen. Alsof we kicken op angst.
De kritiek is telkens dat de ‘goede’ Marokkanen zich niet uitspreken tegen de ‘slechte’. Waarom ze dat niet doen? Omdat ze het geen moer kan schelen. Omdat het door de media gecreëerde beeld ze niet eens bekend voorkomt.
Marokkanen zijn tegenwoordig nog meer verwesterd dan onze Jan, Klaas of Hendrik zelf. En materialistischer dan ooit. Zo materialistisch dat Gucci-petjes, en Prada-schoenen automatisch geassocieerd worden met Marokkaanse jeugd. Niet echt ghetto, geassocieerd worden met een een schoen van 280 euro.
We moeten stoppen met deze angstbeelden te creëren. Nederland is inmiddels zo gehersenspoeld dat alleen Zwarte Piet en alles wat met moslims te maken heeft ons nog kan boeien. Ondertussen is de welvaart hard achteruit gegaan. En betaal je 1300 euro per jaar aan zorgverzekering. Men maakt zich al tien jaar druk om het ‘eventuele’ islamitische gevaar terwijl er nog helemaal niks is gebeurd. Nog niet eens een verijdeling van een aanslag. Ondertussen hebben we al wel meer dan 10.000 duizend euro aan zorgverzekering betaald. En zijn we zo gehersenspoeld dat we het allemaal accepteren.
Het is verleidelijk om steeds een minderheid als het probleem te bestempelen. Maar Marokkanen hebben niks te maken met de échte problemen in de maatschappij. Ze zouden het niet eens kunnen. Een zeer krom zorgstelsel, het afvloeien van fabrieken en bedrijven naar lagelonenlanden en de zwakke concurrentiepositie van onze multinationals of KPN en Philips die het maar ternauwernood uithouden in de sterk globaliserende markten, dát zijn echte problemen.
Ik kan u persoonlijk het volgende vertellen: het halen van een positief Bindend Studie Advies aan de Erasmus Universiteit vergt zoveel tijd dat ik er met moeite nog ernaast kan werken. Een bijbaantje om de nieuwe Chanel-schoenen bij Shoebaloo te kopen. Wie heeft er dan nog tijd voor ISIS of radicalisering?
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Dailywise.nl.