Belangenorganisatie COC hoopt dat in navolging van de NS meer bedrijven hun klanten ‘genderneutraal’ gaan aanspreken. “Het is een mooie stap waardoor elke reiziger zich straks welkom voelt bij de NS”, reageerde voorzitter Tanja Ineke vrijdag op het besluit van de spoorwegen. Bij de NS zelf stromen de vragen over de genderneutrale boodschappen intussen binnen.
De NS vervangt de aanhef ‘dames en heren’ in omroepberichten door ‘beste reizigers’. Volgens het COC doen ze mensen die zichzelf man noch vrouw voelen daar een groot plezier mee. Het is bovendien een kleine moeite en ,,niemand heeft er last van”, zo stelt de belangenorganisatie voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en intersekse personen.
De organisatie vindt dat mensen nog vaak onnodig wordt gevraagd naar hun sekse. Als iemand bijvoorbeeld online een boek of dvd bestelt is dat volgens de organisatie helemaal niet relevant.
Trainbow, een club die binnen de NS naar meer diversiteit streeft, noemt het besluit van ,,een grote symbolische waarde”. De PVV vindt daarentegen dat de NS “totaal de weg kwijt is” en beter “de echte problemen” op het spoor kan aanpakken.
Het is moeilijk te zeggen voor hoeveel mensen genderneutraliteit echt van belang is. Kennisinstituut Movisie becijferde in 2015 dat ongeveer een op de 250 mensen transgender is. De meesten zijn ,,geboren in het verkeerde lichaam”, dus mensen die zich man voelen maar het lichaam van een vrouw hebben en andersom. Een minderheid van de transgenders voelt zich man én vrouw, er tussenin of geen van beiden, maar precieze cijfers zijn niet voorhanden.
Ook op sociale media wordt flink gediscussieerd over nut en wenselijkheid van aanspreekvormen waarin ‘man’ en ‘vrouw’ worden vermeden. De gemeente Amsterdam liet eerder deze week weten in de communicatie meer rekening te gaan houden met mensen die zich niet in het hokje man of vrouw thuis voelen. Vervoerder Arriva neemt het “genderneutraal omroepen” in overweging.
Anp