AMSTERDAM – Amazon, de grootste webwinkel ter wereld, zal op den duur ook in Nederland groot worden, maar nu nog niet. De Nederlandse markt is nog te klein voor de manier van werken van Amazon. Dat stelt analist Cor Blankestijn van het ING Investment Office.
Amazon wil alles verkopen wat er te verkopen valt. De webshop begon met boeken, maar heeft inmiddels ook elektronica, televisies, cloudruimte en streamingdiensten. Het heeft al echte boekwinkels en werkt aan slimme supermarkten, zonder kassa's en medewerkers. Door de prijs, het aanbod en het gemak worden concurrenten weggedrukt. Amazoniseren is het gevolg.
Amazon bezorgt al voedsel in landen als Groot-Brittannië en Duitsland, met Amazon Fresh. Nederland is voorlopig nog te klein. Bovendien kan het bedrijf hier weinig winst maken. De marges zijn klein door de prijzenoorlog tussen bestaande supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. Die bezorgen al aan huis, omdat ze zich willen voorbereiden op de komst van Amazon. Volgens Blankestijn is het goed dat Ahold Bol.com, ''een Amazon in het klein'', heeft gekocht.