De aanleg van de ‘Hoekse Lijn’, de nieuwste lijn van het Rotterdamse metronetwerk, is verder vertraagd. Reizigers zouden aanvankelijk dit jaar september al op de lijn kunnen reizen. Zij zullen nu nog langer van busvervoer gebruik moeten maken. Het schrappen van de laatste halte, bij het strand van Hoek van Holland, zou nu zelfs ook tot de mogelijkheden behoren.
De Hoekse Lijn is het traject waar vroeger een normale treinverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal was. Dit traject zou dit jaar worden omgebouwd en deel uit gaan maken van het Rotterdamse metronetwerk. Met een soort sneltramverbinding zouden reizigers dan via Schiedam naar Hoek van Holland kunnen rijden. Er komt een vernieuwd spoor, met vernieuwde stations en zelfs een gewilde extra stop bij het strand. Daarvoor wordt de lijn verder verlengd dan het oorspronkelijke NS-traject.
Tijdens de verbouwing van trein naar metrolijn moeten de forenzen en strandgangers het met busvervoer doen. Aanvankelijk tot september dit jaar, maar door vertragingen moest D66-wethouder Pex Langenberg de opening tot februari 2018 uitstellen. Dit leverde al veel gemopper onder busreizigers op, maar door extra vertragingen zal de opening van de lijn nu dus nóg langer op zich laten wachten.
Het oponthoud zal naar verwachting tientallen miljoenen euro’s kosten. Het ombouwen van de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland tot metrolijn kan in het slechtste geval zelfs 90 miljoen euro duurder uitvallen dan geraamd. De gemeente Rotterdam zal deze kosten grotendeels op zich gaan nemen.
Vandaag bleek ook nog eens dat de komst van het laatste station bij het strand nog niet zeker is. Om de kosten te drukken zou men in het uiterste geval dit deel van de lijn kunnen schrappen. “Het is niet mijn inzet, maar we zouden onverhoopt kunnen kiezen voor het niet verlengen. Daarover moeten we nu in gesprek.”, zegt Langenberg daarover tegenover het AD.