Een toenemend aantal leerlingen verlaat het onderwijs met te weinig kennis van taal en rekenen concludeert de Inspectie van het Onderwijs in het rapport De Staat van het Onderwijs 2022. De Tweede Kamer pleit bij minister Wiersma voor meer focus op de basisvaardigheden. Waar is de echte wereld in het onderwijs gebleven? Als IVN Natuureducatie vinden we dat die centraal moet staan. Maar de mindset is nu: de aarde vergaat, maar we willen wel kunnen uitrekenen wanneer dit gebeurt.
Met een focus op rekenen en taal sluiten we onze ogen voor de wereld van vandaag. De overleden pedagoog Sir Ken Robinson zag het heel helder. Hij zei: “Ons huidige onderwijssysteem put onze geesten uit zoals wij roofbouw plegen op de aarde.”
Juist deze tijd van klimaatverandering en verlies van biodiversiteit vraagt om onderwijs dat zich niet eenzijdig richt op taal en rekenen. Wat we nodig hebben is juist een brede ontwikkeling van talenten van kinderen, die ze helpt om hun plek in een snel veranderende wereld te begrijpen.
Juist met aandacht voor de echte wereld in het onderwijs krijgen rekenen en taal betekenis. Het uitrekenen van een diameter wordt een stuk interessanter als je de groeisnelheid van je eigen boom op het schoolplein aan het volgen bent.
Door nu de komende twee jaar volop te gaan inzetten op taal- en rekenlessen wordt volledig voorbijgegaan aan wat leerlingen nodig hebben. Voor een gezonde generatie is welzijn belangrijk. Er wordt nu veel te veel gefocust op prestatie. Het draait veel te veel om cijfers. Moeten we een land worden met alleen professoren terwijl niemand meer weet hoe je voedsel verbouwt of een lekkende kraan kan repareren?
Laat alsjeblieft de ogen bij de beleidsmakers een keer opengaan. Zorg voor groene schoolpleinen, waar aantrekkelijke buitenlessen kunnen worden gegeven. Op zo’n manier komen leerlingen tot bloei en werken we tegelijkertijd aan het herstel van de aarde en een verfrissing van ons onderwijssysteem.
Vincent van der Veen
Programmamanager Kind & Natuur van IVN Natuureducatie.