Interview

Audio Adam: ‘We willen één van de vijf grootste Nederlandse bands worden’

30-03-2015 12:58

Als band moet je ambities hebben als je ergens wil komen. De Utrechts/Groningse band Audio Adam barst van enthousiasme en perfectionisme. Ze traden afgelopen jaar meerdere keren op tijdens Eurosonic en het nieuwe album Moving down the grey line van de band is nog niet zolang uit. De nieuwe single van de band verschijnt vandaag en 11 april beginnen de mannen aan hun clubtour. We spreken drummer Robert-Jan en zanger/toetsenist/gitarist Tjerk op de tweede, ietwat brakke dag van Eurosonic.

Audio Adam profileert zich nu als popband, catchy nummers met een rockrandje. Zo begon het niet. “Jasper, Robert-Jan en ik zijn als akoestisch collectief begonnen,” vertelt Tjerk. “We zongen en schreven nummers als een akoestisch trio. Op een gegeven moment is dat langzamerhand, ik zat me laatst af te vragen hoe dat eigenlijk is gekomen?” “Ik heb werkelijk geen idee,” antwoordt Robert Jan. “We bedachten op een gegeven moment dat we wel wat meer herrie wilden maken, basgitaar erbij, elektrische gitaar. En toen waren we ineens hier als band. Voor je het vraagt: hiervoor woonde ik in Groningen, vandaar dat we een Utrecht/Groningse band zijn.”

Toewijding

“Mensen maken zich best vaak zorgen om ons, Utrecht en Groningen ligt nogal een eind uit elkaar,” zegt Robert-Jan. “Maar ik weet niet beter dan dat we elke week in Zwolle repeteren. Ook toen ik nog geen auto had, ik stapte met mijn instrumenten in de trein. Het is maar een uurtje. Het is deel van mijn leven geworden. En wil je wat, dan moet je wat.” Tjerk: “Die reiskosten horen in je hoofd al niet meer bij je bankrekening. Het heeft een positief effect dat je er een eindje voor reist. Je gaat niet naar Zwolle en vervolgens een avond alleen bier drinken. Zo werkt het niet. We gaan repeteren. We moeten die dinsdag echt heel efficient gebruiken. Dat is de andere kant, we zijn niet echt een coulante band. Zelfs als je in het ziekenhuis ligt, kom je maar gewoon repeteren,” lacht Tjerk. “Maar de hele band heeft dezelfde ambitie. Dat is onze natuurlijke selectie, als je niet dezelfde ambitie hebt, dan val je erbuiten.”

De mannen zijn ambitieus en werken hard om verder te komen. De lat ligt dan ook hoog. Robert-Jan: “Acda & De Munnik hadden op een gegeven moment een tekst ‘als je je doel hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd’. En dat is ook wel zo, als je nu al bent waar je wil zijn, dan is het wel klaar. Ik ben net dertig, ik ben nog lang niet klaar!” Tjerk: “Het is ook helemaal niet leuk om je doel te bereiken. Dan denk je ‘En nu?’ Het buitenland is bijna uitgesloten, dus wat is er dan nog? De reis naar je doel toe is veel leuker dan je doel bereiken. Wat dat betreft geniet ik ook wel te weinig.” Robert-Jan: “Dat komt ook door ons perfectionisme.”

Pop met een randje

De tweede plaat van Audio Adam is geproduceerd door Reyn Ouwehand. Ouwehand heeft een grote kerk als studio met zo ongeveer alle instrumenten die je kunt bedenken. Maar het is vooral zijn werkwijze die de band aantrekt. Robert-Jan: “Reyn stond op de shortlist van een aantal producers waarmee we graag wilden werken. Hij heeft onder andere met Mister & Mississippi, Go Back To The Zoo en De Staat gewerkt. Eigenlijk was het heel normaal dat we met hem gingen werken. We kwamen aan tafel zitten voor een gesprek, en meteen klikte het. Wij zijn nogal van het perfectionisme, dus we hadden een heel boekwerk gemaakt van hoe we wilden dat alle instrumenten klonken. Hij deed het niet eens open en zei ‘Tof, maar hoe willen jullie eigenlijk klinken?’ Dat was een heel andere benadering, dat leek ons wel goed.”

Tjerk: “De plaat die we hiervoor hebben gemaakt, waar we supertrots op zijn, is wat strakker. Autotune, overdubben. Er is toch snel een kans dat het heel gelikt wordt. We maken tenslotte popmuziek. Daar moet je voor waken, Reyn werkt met dat randje. Dat rechttrekken doet Reyn niet. Daardoor wordt het niet zo strak geproduceerd. Alles wat je hoort op de plaat, is gewoon een bandje van vier. We kunnen de plaat live spelen zonder allerlei backing tracks, dat zie je veel de laatste tijd. Niks mis mee, maar wij hebben het met deze plaat live niet nodig.”

Kill your darlings

Werken met Ouwehand betekent voor de band muzikaal ook een boel offer brengen. “We hebben afgelopen jaar in de popronde een stuk of zes nummers uitgeprobeerd op het publiek. Eén nummer ging echt als een malle, het publiek zei achteraf ‘Dat is echt een single’. Wij trots naar Reyn toe: ‘Dit is de single!’ Reyn luisteren: ‘Komt er niet op.’ Heel simpel. ‘Het is een prima nummer. Je mag het best opnemen, maar niet bij mij.’” Robert-Jan: “Dat is ook het mooie, het interesseert hem niet zoveel. We hebben het ongeveer 16 keer nog geprobeerd. Hij zei: ‘Verkoop hem maar.’”

De opnamesessies gaan niet gehaast, Ouwehand en de band nemen de tijd. “We hebben één liedje per dag opgenomen. Dat begint met veel koffie drinken, aftikken, inspelen, en soms neemt Reyn dan alvast stiekem wat op. Daarna gaan we het nummer inspelen. Vaak ben je drie dagen lang in de studio om achter elkaar te drummen of te zingen, dat is veel vermoeiender. Dan merk je ook in de band dat de energie steeds anders is tussen elkaar. Nu is het beginnen met niks, en aan het eind van de dag is een liedje compleet. Reyn werkt ook met blokken van maximaal drie dagen achter elkaar, zodat je je brein gewoon fris houdt. De volgende keer dat je er dan naartoe gaat, denk je ‘Yes, ik heb er zin in!’”

Kensington

Dat de band ambities heeft, perfectionistisch is en bereid is om hard te werken, moge duidelijk zijn. Maar wat willen de mannen bereiken? “Iedereen heeft qua toekomstdroom wel een eigen visie,” vertelt Robert-Jan. “De één wil op Lowlands staan, de ander in een te klein busje door Europa touren, ik zou wel graag een clubtour doen. Ik wil toch het K-woord niet gebruiken, maar er is toch iemand die twee keer Ziggo Dome uit wil verkopen.” Het K-woord staat uiteraard voor Kensington. “We lijken schijnbaar op Kensington, het komt de hele tijd voorbij. Ik vind van niet!” Tjerk: “Ja, onze single doet aan ze denken. We kennen de jongens een beetje, en het is ze super gegund. Die jongens werken kei- en keihard. Je moet het niet onderschatten. Het is grappig dat mensen zeggen ‘Zo, die zijn er snel gekomen!’ Dat is gewoon niet zo. Die jongens werken hier al bijna tien jaar voor. Het zijn wel gasten die offers gebracht hebben.”

“Ze zijn wel een voorbeeld wat dat betreft, in een band spelen betekent niet dat je er in één keer bent.” Dat is ook het doel de mannen. Tjerk: “Gezien worden als een professionele band, ik zeg nu altijd ‘we horen bij de aanstormende subtop’. Maar door de muziekliefhebbers genoemd worden als vijf grootste bands van Nederland, dat lijkt me mooi.” “Ambities liggen in ieder geval hoog, we zijn nog lang niet klaar. Maar laten we eerst Nederland stukje bij beetje veroveren.”


Luister het album van Audio Adam via Spotify. Live: 11 april in Haarlem, Patronaat, 1 mei in Heerlen, Nieuwe Nor, 23 mei in Amersfoort, Miles, 12 juni in Breda, Mezz en 19 juni in Zwolle, Hedon.