Column

BRIEFJE VAN JAN – Aan het Bestuur van DELA

28-10-2018 07:10

Huishoudweken 2018

Geacht Bestuur,

Gisteren onthulde het radioprogramma Radar dat uw uitvaartorganisatie DELA stiekem vingerafdrukken maakt van overledenen. De nabestaanden van die overledenen krijgen dan even later bericht dat ze via uw webshop sieraden kunnen kopen met daarop de vingerafdruk van hun dierbaren. Het goedkoopste product in de webshop is een digitale vingerafdruk. Daar vraagt u drie tientjes voor. Het duurste product is een gouden as-ring van 6 millimeter breed met vingerafdruk. Daarvoor betalen de nabestaanden 1749 euro.

Voor dat zonder toestemming van de nabestaanden maken van een vingerafdruk en het vervolgens ongevraagd aanbieden van een commercieel product bestaat een mooi Nederlands woord.

Dat luidt: lijkenpikkerij.

Schoencadeautjes 2018 NL

Toen Radar gisteren melding maakte van deze per 1 september 2018 ingevoerde lijkenpikkerij, besloot u er mee te stoppen.

Dat lijkt mij 57 dagen te laat, want u had er nooit aan moeten beginnen.

Maar dat besef blijkt u niet te hebben.

Want tegenover het Algemeen Dagblad ging uw woordvoerder Martijn van de Koolwijk namelijk nogal in de verdediging.

“Zo’n afdruk moet redelijk snel worden gemaakt, aangezien de kwaliteit snel achteruit gaat. Maar soms kan er nog geen permissie worden gegeven. Bijvoorbeeld als mensen in het ziekenhuis zijn overleden en zonder de nabestaanden erbij zijn overgebracht naar het rouwcentrum. Sinds 1 september hanteerden we het beleid dat we in dit soort situaties ook zonder toestemming een afdruk maakten. Dat deden we om spijtoptanten tegemoet te treden die het achteraf jammer vonden dat we toch geen vingerafdruk hadden gemaakt. Maar gezien de kritiek hebben we besloten te stoppen met dit beleid. Er mag geen enkele twijfel zijn over onze werkwijze. Vanaf nu alleen nog een afdruk als de nabestaanden het willen.”

Nog altijd denk ik: hoe haal je het in je hárses? Maar oké. Blunder gemaakt, dan zal hij nu wel namens u ‘sorry’ zeggen.

Eh… nee.

Éigenlijk vindt hij het namelijk maar gezeur. Want hij zegt: “DELA ontving sinds september drie klachten. Dat valt mee, op vierduizend uitvaarten.”

Uw woordvoerder vindt het niet alleen gezeur van een paar klagers, hij benadrukt ook nog even dat DELA helemaal niets verkeerd heeft gedaan. Want: “We stonden wettelijk gezien in ons recht. Als iemand is overleden, vervalt de privacywetgeving.”

Manmanman…

Hoe hard en langdurig blijf je wrijven in de vlek?

Eerst neem je uit winstbejag het besluit om zonder met nabestaanden te overleggen vingerafdrukken van overledenen te nemen. Dan ontdekt een journalist het en besluit je er vanwege de negatieve publiciteit na 57 dagen mee te stoppen. En vervolgens zeg je nog een keer dat er bijna niemand klaagde en dat het wettelijk is toegestaan, omdat privacybescherming niet geldt voor doden.

Ik dacht: hebben ze bij DELA een stagiaire aan de knoppen gehad die de woordvoering gisteren deed?

Eh… nee.

Uw woordvoerder Martijn van de Koolwijk (“Ik hecht waarde aan: integriteit, duidelijkheid, kwaliteit, eerlijkheid”) is al vijftien jaar communicatieadviseur en woordvoerder. Hij werkte voor hij in november 2016 bij DELA in dienst trad bij de Kansspelautoriteit, het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Sponsor Bingo Loterij en… de Tweede Kamerfractie van de VVD.

Waar kennen we die laatste club ook alweer van? O ja, van uw volgens premier Mark Rutte zo integere collega-lijkenpikker Henry Keizer van De Facultatieve.

Het verbaast mij allemaal niets…

Groet,

JanD

PS. Me nieuwe nieuwsbrief is uit.