Column

BRIEFKE VAN JAN – Aan Peter Vandermeersch

01-11-2018 07:01

Fallout 76

Meneer Vandermeersch,

Op 5 mei 2017 stond in het hoofdredactioneel commentaar van uw NRC Handelsblad de volgende zin: “Het is te hopen dat het Vlaamse uitgeversbedrijf Mediahuis, dat klaar staat om TMG over te nemen, zich ervan bewust is dat het met Geenstijl en Dumpert straks ook eigenaar kan worden van dit afvoerputje van het internet.”

Zo.

Dat was een duidelijk statement – op Bevrijdingsdag nog wel.

De hoofdredactie van NRC Handelsblad, dat zelf sinds 2015 deel uitmaakt van het Belgische uitgeefconcern Mediahuis, maakte even ondubbelzinnig duidelijk niet blij te zijn met twee kinderen van de binnenkort te adopteren zus. Geenstijl en Dumpert waren “het afvoerputje van het internet”.

Dat commentaar werd geplaatst nadat vrouwelijke journalisten van NRC Handelsblad in eendrachtige samenwerking met collega’s van kranten van dat andere Vlaamse uitgeefconcern De Persgroep een oproep aan adverteerders hadden gedaan om Geenstijl te boycotten. Voor die oproep kregen de dames hele pagina’s aan gratis advertorialruimte in NRC Handelsblad van Mediahuis en de Volkskrant van De Persgroep.

Dat NRC Handelsblad (‘NSB Handelsblad’ in de termen van Geenstijl) sprak over “het afvoerputje van het internet” is natuurlijk prima. Want dat is maar een mening.

Dat NRC Handelsblad een oproep tot een adverteerdersboycot ondersteunt, is dat niet.

Mediahuis stond daardoor namelijk niet alleen op het punt de eigenaar van “het afvoerputje van het internet” te worden, het zou, door uw steun aan de oproep, ook nog eens zakelijk een slechte deal worden. U schreef immers in datzelfde hoofdredactionele commentaar: “Lucratief zullen deze sites in elk geval niet zijn als de Nederlandse actie net zo succesvol wordt als ‘Sleeping Giants’ in de VS.”

Wow.

Sleeping Giants is een beweging die bedrijven en organisaties probeert te bewegen niet te adverteren bij bedrijven die racistisch, seksistisch, homofoob, xenofoob en antisemitisch zijn.

Vergeleek u de oproep tot een adverteerdersboycot door een stel van Mediahuis en De Persgroep afhankelijke mediamiepjes nou met de ‘Sleeping Giants’-actie in de Verenigde Staten?

Dat is echt echt zoiets als Sylvana Simons die zichzelf Rosa Parks waant. Of Quinsy Gario die meent dat in hem de nieuwe dr. Martin Luther King is opgestaan.

Maar het is vooral: héle enge framing.

Want van dat rijtje ‘racistisch, seksistisch, homofoob, xenofoob en antisemitisch’ valt alleen seksistisch (als je het per se wilt) hard te maken en is de rest gelul van een dronken aardbei met als enige intentie het criminaliseren van Geenstijl.

Maar goed, het is gelukt.

Vanaf vandaag zijn jullie bij Mediahuis van Geenstijl af.

Uw smeercampagne binnen en buiten uw uitgeefconcern heeft gewerkt.

Ik hoop oprecht dat de mannen die nu, in navolging van Dominique Weesie en Ambroos Wiegers vijftien jaar geleden, als zelfstandige ondernemers het avontuur aangaan heel succesvol worden. Dat ze, zonder enige concerndruk, Geenstijl weer haar oude glans gaan teruggeven. Dat ze elke misstand die de mainstream media in eendrachtige samenwerking met het gezag onder de pet houden aan de kaak stellen. Dat ze, ontdaan van heel veel overhead, voldoende vlees op de botten kunnen krijgen om het (dure) juridisch geweld dat ongetwijfeld op hen afkomt nu ze moeder TMG kwijt zijn te kunnen weerstaan. (En dat ze het bij online houden)

Laat uw ranzige hoofdredactionele commentaar van 5 mei 2017 hun brandstof zijn.

Ik feliciteer ze van harte met deze historische stap.

Maar ik feliciteer u ook.

Met het behoud van Dumpert.

Heel grappig dat jullie dát uiterst lucratieve “afvoerputje van het internet”, dat véél schunniger dingen publiceert dan Geenstijl ooit gedaan heeft, wél per se wel wilden houden.

Blijkbaar is geld nóg belangrijker dan moraal.

Groet,

JanD