Gekke Henkie van de NPO

12-03-2013 13:20

“Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO ‘online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple’. “Die slag dreigen we nu te verliezen”, stelt Hagoort”, las ik vanmorgen op Nu.nl. Ik stond op van het scherm, liep de serre in en staarde naar buiten. In de verte zag ik de trotse Utrechtse Domtoren. Dat was een goed teken, ik was dus niet gek aan het worden. Toen ben ik in de salon gaan zitten met een espresso. Na een uur durfde ik weer aan mijn bureau te gaan zitten. Ik drukte op F5. En verdomd, het stond er nog steeds! Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep wil de strijd aangaan met Youtube, Google en Apple!

De grootheidswaan in Hilversum is vermakelijk om te aanschouwen. NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff die vindt dat Facebook hem had moeten bellen omdat zijn mensen een vies plaatje online hadden gezet en vervolgens geblokkeerd werden. Kostelijk! Naar verluidt zat Facebook-ceo Mark Zuckerberg te beven als een rietje in zijn directiestoel. Stom, stom, stom, dacht hij. De hoofdredacteur van het NOS Journaal gegriefd! Dat zal hem niet een tweede keer overkomen, zoveel is duidelijk.

Nederlandse Postduivenhouders Organisatie

Terug naar Henk Hagoort. In april vorig jaar begon hij al zijn openingsbombardement op Google en Apple. Op uiterst clevere wijze zette hij de mediareuzen Google en Apple buitenspel door de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (NPO) hun domeinnaam afhandig te maken. An offer they couldn’t refuse. En het briefpapier kon hetzelfde blijven, hoe mooi is dat?

Google en Apple slopen van gemeenschapsgeld?

Google behaalde een omzet van 50 miljard in 2012 en Apple een kleine 157 miljard dollar. Nou weet ik niet precies hoe Hagoort van plan is te gaan concurreren met deze mediareuzen, ik hoop wel dat hij zich realiseert dat hij dit van gemeenschapsgeld gaat doen.

Check je taakstelling, Hagoort

De taakstelling van de Publieke Omroep is redelijk  eenvoudig:  het verzorgen van een breed, onafhankelijk, pluriform en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod dat bovendien toegankelijk is voor iedereen. Daar is een nieuwe taakstelling bijgekomen sinds vorig jaar: de publieke omroep krijgt de ruimte om meer eigen inkomsten te vergaren. Heel goed, eigen broek ophouden is altijd plus één.

En met gróót denken is ook niets mis. Maar als je met droge ogen zegt dat je wilt gaan concurreren met Google en Apple is een bezoek aan de dokter wenselijk. Belangrijker, dit voornemen maakt geen onderdeel uit van de taakstelling van de Publieke Omroep. Dat eigen inkomsten vergaren slaat op DVD’s verkopen. Niet je beperkte middelen stukslaan op Google en Apple.

Gekke Henkie zit aan de knoppen in Hilversum. Ik ben benieuwd voor hoelang nog.