In Assendelft is een boek lezen een straf

04-02-2013 13:00

Goed nieuws voor de wethouder onderwijs in Assendelft. Voortaan hoeft hij niet meer om te kijken naar basisschool De Delta. Want daar leren ze toch niks bijzonders meer. De kinderen van De Delta krijgen sinds een maand al hun onderwijs met behulp van tablets, zo meldt het NOS Journaal. Geen pen, geen papier, geen boek komt er nog aan te pas. Ze moeten alle opgaven maken door op een glasplaatje te tikken. Sterker nog, als de kinderen vervelend zijn, moeten ze voor straf weer hun werkboek en pen tevoorschijn halen. Pen en papier is in Assendelft strafwerk geworden.

Op De Delta leren de kinderen overigens überhaupt geen schrijven meer; ze leren alleen nog maar schrijven in blokletters. Voor noodgevallen. Als de tablet kapot is. Juffrouw Babs Schippers legt voor de NOS-camera parmantig uit dat ze verwacht dat haar kinderen straks niet meer met een handgeschreven briefje naar de supermarkt gaan, maar dat ze hun boodschappenlijstje intikken op de smartphone. ‘De vraag is’, aldus Babs, ‘hoe belangrijk dat handschrift uiteindelijk nog gaat worden, voor deze leerlingen.’

Daar zullen ze in Assendelft nog veel plezier van hebben. De analfabeetjes van De Delta, die geen handtekening kunnen zetten, en ieder formulier straks invullen met stuntelige blokletters. Een hele school die schrijft alsof ze vers uit de Maghreb zijn geëmigreerd. Om over hun rekenen maar te zwijgen. Want dat hoef je ook niet meer te kunnen van juf Babs. Ook dat is daar niet meer dan een paar getalletjes intikken op je glasplaatje – en plop! Daar staat een getal! Dat moet het antwoord zijn! Die verdomming van het rekenonderwijs grijpt overigens al langer om zich geen. Wie kinderen op de middelbare school heeft, weet dat rekenen en wiskunde daar stilletjes vervangen zijn door het vak ‘doe iets vaags met je grafische rekenmachine’.

De app weet het antwoord

Het zijn de directe gevolgen van de nieuwste onderwijshype, 21st century skills. Kinderen, aldus deze filosofie, moeten de vaardigheden leren om straks (ingeklemd tussen Indiërs en Chinezen) nog mee te kunnen doen in de wereldeconomie. Vaardigheden zoals het gebruik van een tablet en… een rekenmachine. Aardig bedacht. Zoiets sluit goed aan bij het Haagse gebabbel over onze ‘kenniseconomie’, en het gekakel aldaar over ‘Nederland in de top 5 van het internationale onderwijs’. Maar het is vooral leuk voor de ict-industrie. De omzetten in de consumentenmarkt hebben hun mooiste tijd gehad. Tijd om nieuwe markten open te breken! De Microsofts en Googles van deze wereld geven op dit moment enorme kapitalen uit aan snoepreisjes voor de zogenaamde decision makers (leraren, onderwijsambtenaren, Kamerleden), om hen rijp te maken voor deze zogenaamde nieuwe onderwijsrevolutie.

En dus krijgen kinderen nu in de klas ‘geleerd’ wat ze spelenderwijs thuis allang hebben opgepikt. En worden de skills die vroeger zo belangrijk werden geacht (goed schrijven, zelfstandig nadenken, hoofdrekenen) achteloos aan de kant geschoven. Dat doen we straks niet meer. Dat hebben we niet meer nodig. De app weet het antwoord. Straks doen leerlingen niet anders dan op glasplaatjes tikken. En in blokletters opschrijven wat daar verschijnt. En stilletjes hopen dat een ander weet waarom dat antwoord goed is. En als ze een boek zien, of een pen, dan lopen hun de rillingen langs de rug. Dan denken ze weer aan die vreselijke klas van juf Babs, toen ze werkelijk niks hebben geleerd.