Opnieuw ellende met T-Mobile: abonnement wisselen blijkt geldfuik

09-11-2011 12:00

In oktober 2009 sloot ik bij T-Mobile een Iphone-abonnement af voor 2 jaar. Maandbedrag 29,95 euro inclusief 150 belminuten, 150 sms’jes en onbeperkt internet. Voor het toestel – de Iphone 3GS – betaalde ik 99,99 euro. Het toestel doet het nog prima, dus ik besloot vorige maand mijn abonnement bij T-Mobile om te zetten in het voordeliger simonly abonnement met een extra internetpakket. Maandbedrag 14,95 euro voor 220 minuten/sms/mms/MB plus internet smart à 5 euro voor 1 jaar. Het simonly abonnement ging in op 2 november 2011. Nadeel van zo’n overstap is dat je sms- en beltegoed van het oude abonnement niet meegaan, mij werd dan ook aangeraden dat sms- en beltegoed op te maken. Aardige tip van T-Mobile.

Als je inlogt op de website van T-Mobile kun je zien hoeveel beltegoed je nog hebt en de suggestie is dat het aantal minuten dat je daar ziet, op ongeveer een uur na is bijgewerkt. Ik had op 1 november nog 40 belminuten en 168 sms’jes over. Er stond ook dat mijn nieuwe beltegoed op 3 november zou ingaan. Dat was in overeenstemming met mijn laatste factuur waarop staat dat het gekochte beltegoed geldig was t/m 2 november. Ik belde de volgende dag mijn oude oma, ik belde mijn vader en ik belde een vriendin. Toen waren mijn belminuten zo ongeveer op. Prima, ik had er tenslotte ook voor betaald. Bedankt voor de tip T-Mobile!

Buiten de bundel
Op 7 november kwam de nieuwe rekening. Ik moest 18,12 euro extra betalen voor bellen ‘buiten de bundel’ van mijn nieuwe simonly abonnement op 2 november 2011.
HUH?!
Even bellen met de klantenservice.
“Waarom moet ik 18,12 euro betalen voor bellen op 2 november terwijl ik nog 40 minuten beltegoed had?” vroeg ik.
Mijn oude beltegoed bleek door T-Mobile om 5.00 uur ’s ochtends op 2 november ‘naar rato’ gedecimeerd te zijn. “Staat in de voorwaarden”, aldus de klantenservice. Maar mijn nieuwe simonly beltegoed ging pas in op 3 november. Ik had op 2 november dus zonder dat te weten of te kunnen weten nauwelijks beltegoed, terwijl de My T-Mobile mij meldde dat ik 40 minuten tegoed had. Deze truc kost bijna een heel simonly 220 maandbedrag extra, voor die ene dag bellen in de veronderstelling dat ik de website-informatie kon vertrouwen en gemotiveerd door T-Mobile om het tegoed op te maken omdat ik het sowieso de volgende dag kwijt zou zijn.

Overgangsdag

Zo verdient T-Mobile dus altijd extra veel geld aan je als je overstapt naar een ander abonnement. Ik vind dat T-Mobile zijn vaste klanten daarmee belazert. T-Mobile had mij moeten waarschuwen dat ik op de zogenaamde overgangsdag vanaf 5.00 uur ’s ochtends zo goed als zonder beltegoed zou zitten, dat heeft T-Mobile niet gedaan en op de website was dat ook niet te zien. De aanmoediging om het beltegoed op te maken blijkt helemaal geen aardige tip voor mij als klant, maar een uitstekende tip voor T-Mobile waarmee zij de klant een oor aannaaien door je, zonder dat te melden, één dag buiten de oude én de nieuwe bundel te laten bellen. Bij de klantenservice kreeg ik natuurlijk nul op het rekest en ik kon ook niemand anders spreken om mijn beklag te doen. Je zou bijna denken dat T-Mobile een hekel heeft aan vaste klanten.

Dit kan alle T-Mobileklanten overkomen. Pas dus op als je overstapt op een ander abonnement want T-Mobile pikt niet alleen je oude tegoed in maar brengt je ook nog een extra bedrag in rekening als je op de ‘overgangsdag’ gebeld of ge-sms’t hebt, hoe hoog je resterende beltegoed ook was. Slechte zaak.