Column

SBS scoort slim met kliekjes-tv

11-06-2013 15:22

Miljoenencijfers met oude successen. SBS kruipt langzaam uit het tv-treurdal waar het al een jaartje ronddoolt. Mediazuurtjes laten niet na om de nakende ondergang van de campingzender aan te kondigen. Dat is behoorlijk onterecht, en toont aan dat het geheugen van tv-watchers zwak ontwikkeld is.

Volatiel aandeel

Successen bij TV-zenders komen als ondefineerbare eb en vloed golven die nog minder te voorspellen zijn dan de koersen van volatiele aandelen.

SBS scoort in de dode periode vlak voor het intreden van het zomerreces ineens goede cijfers. Vlaggenschip Hart van Nederland piekt na een slecht jaar ineens weer boven een miljoen kijkers. Hetzelfde geldt voor Shownieuws. Het entertainmentprogramma, dat wegzakte nadat drie dames op leeftijd met pensioen werden gestuurd, bereikt op goede dagen ineens weer 700.000 kijkers.

Dichtgesponsord

Dat zijn memorabele momenten. Een verklaring voor de opleving is er niet meteen te geven, of het zou moeten zijn dat beide programma’s minder dichtgesponsord ogen dan de concurrentie bij RTL.

RTL Boulevard is de laatste jaren getransformeerd in een pr-etalage voor RTL-sterren en in Editie Nl verschijnen – volgens ontevreden insiders – steeds meer verkochte items. Na een tijdje gaan de kijkers zich storen aan die onoprechte blijmoedigheid.

Wet van de remmende voorsprong

SBS heeft niks meer te verliezen en maakt gebruik van de wet van de remmende voorsprong. RTL moet zijn koppositie vasthouden en is lekker met zichzelf bezig. SBS countert en dat doe handig. De zender investeert nauwelijks; het gokt op oude successen en op geramde hits. En met succes. De tv-kliekjes scoren goed.

De aankoop van de voetbalwedstrijden van Oranje en Jong Oranje blijken ineens gegarandeerde miljoenenkrakers te zijn. RTL 7, de concurrerende sporttak, heeft een heel seizoen gevlamd, maar moet nu -wachtend op de Tour – toezien hoe SBS avond na avond scoort  met internationaal postcompetitievoetbal scoort in de kijkcijferklassement.

Het zijn nog steeds oprispingen van een patiënt, maar de doodsnood lijkt voorbij. Zeker nu Dokter Tinus in zijn witte jas klaarstaat voor een succesvol tweede seizoen.