Column

Slavernij, de Zwarte Holocaust

08-08-2013 14:44

Vindt u zichzelf een redelijk mens? En bent u voor vrijheid van meningsuiting? Vindt u dat leugens moeten worden bestreden? Na lezing van deze column moet u zichzelf nogmaals deze vragen stellen. Waarom? Omdat de discussie over slavernij in Nederland al gauw heel emotioneel wordt als vanuit de zwarte gemeenschap die andere onaangename boodschap wordt verkondigd: Nederland heeft zich eeuwenlang schuldig gemaakt aan een misdaad tegen de menselijkheid. In de schoolboeken worden nog steeds leugens verkondigd die deze misdaad ontkennen.

Laten we enkele voorbeelden nemen:

Als een allochtoon een fles cola steelt in een winkel, wordt hij een dief genoemd. Maar als Europeanen goud en zilver roven uit de Amerika’s worden ze ontdekkingsreizigers genoemd. Moeten we nu stelende allochtonen ook ontdekkingsreizigers noemen of moeten we de stelende Europeanen in de schoolboeken misdadigers noemen?

In diezelfde schoolboeken wordt de verovering van Nederland door de Duitsers aangeduid als een bezetting. Maar in de schoolboeken wordt ook de verovering van de Amerika’s door de Europeanen een ontdekking genoemd. Moeten we nu de verovering door de Duitsers aanduiden als een ontdekking van Nederland of moeten we de verovering door de Europeanen aanduiden als een bezetting?

De slavernij, de Zwarte Holocaust, heeft 200 tot 400 miljoen zwarte levens vernietigd. De holocaust heeft zes miljoen joodse levens vernietigd. De Zwarte Holocaust heeft bijna vier eeuwen geduurd. De holocaust heeft vijf jaar geduurd. Waarom is er in de schoolboeken amper aandacht voor de Zwarte Holocaust in vergelijking met de holocaust?

Zwarte mensen hebben een eigen perspectief op slavernij ontwikkeld. In dat andere perspectief wordt de Zwarte Holocaust beschouwd als een ergere misdaad dan de holocaust. Taboes worden niet langer uit de weg gegaan.

Wat denkt u van het volgende taboe: herstelbetalingen.

Iemand valt uw huis binnen, steelt uw bezittingen, verkracht uw gezin en dwingt u om jarenlang gratis voor hem te werken. Zo bouwt hij zijn eigen imperium en wordt vervolgens stinkend rijk.

Uw nazaten komen naar dat imperium, kijken naar de rijkdom die met gestolen goederen en arbeid is verkregen en vragen aan de huidige bewoners: “Hebben wij niet iets te bespreken met elkaar? Vindt u uw voorouders niet op z’n minst onredelijk?”

En wat zou dan een beschaafd antwoord zijn, volgens u?

“Nee, het is lang geleden gebeurd en ik heb er niets mee te maken!” of “Ja, mijn rijkdom is verbonden met de onderdrukking en uitbuiting van jouw voorouders. We hebben iets met elkaar te bespreken.”

Deze column werd eerder als advertentie integraal afgedrukt in het Parool, nadat het was geweigerd in een magazine ter ere van de afschaffing van de slavernij.