Column

Twitterjehova’s

14-11-2012 08:52

Enkele weken geleden beklaagde ik mij op deze plek over de ongerichte marketing op Facebook. In Twitterend Nederland is het helaas nog veel dramatischer. Een paar keer per week valt er een e-mail in de bus met het bericht dat ik een nieuwe volger heb. Niet zelden vloerenleggers, scooterverkopers of it-bedrijven die hopen klandizie te werven.

Deze ondernemers volgen willekeurige Twittergebruikers in de hoop teruggevolgd te worden. Wanneer je het bedrijf niet terugvolgt word je in de regel na een tijdje ontvolgt. Een opmerkelijke methode die doet denken aan Jehova’s of colporteurs. Ze zwerven van digitale deur naar digitale deur in de hoop iemand te treffen die hun product of verhaal wil afnemen.

Colporteurs en Jehova’s
Een belangrijk verschil is dat Jehova’s hun tocht langs de deuren uit overtuiging maken, terwijl colporteurs in de regel voor diensten aanbelden die een brede groep aanspreken (goede doelen) of die tot op zekere hoogte verplicht zijn (pensioen, verzekering). Nooit heb ik iemand langs de deur gehad of mijn computer toevallig kapot was noch de vraag gehad of ik verlegen zat om een scooter. Gelukkig maar, het zou vermoeiend zijn om driemaal per week een opdringerige ondernemer van je tuinpad te vegen.

Ondanks dat de meeste mensen de handelswijze van Jehova’s strontvervelend vinden weerhoudt dit een hoop MKB’ers er niet van om de hele dag mensen toe te voegen op Twitter. Nadeel is dat je, met een open Twitterprofiel, mensen niet van je digitale tuinpad kunt knikkeren. Gelukkig lopen ze vanzelf weg als je drie dagen niet opendoet.

Holleederbrommers
Hoe nuttig is deze strategie? Ondanks dat ik geen harde cijfers heb, lijkt het mij op basis van eigen ervaring een kansloze tactiek. Neem nu enkele bedrijven die mij in de afgelopen maanden kortstondig hebben gevolgd. Bijvoorbeeld Scooterspot, een Amsterdamse groothandelaar in Holleederbrommers en andere fietspadirritaties. Ze konden niet weten dat ik een bloedhekel aan scooters heb. In ieder geval ben ik wel 16+, rijbewijsbezittend en woonachtig in Amsterdam. Dat het nog treuriger kan qua gerichte marketing, bewijzen de volgende accounts.

Treurig
Dat bewijst bijvoorbeeld Call The Office, een bedrijf gespecialiseerd in professionele telefoonbeantwoording (inclusief gezellige belmevrouw op de website). Typisch iets wat Nederland nodig heeft. Al die mensen die per ongeluk gesprekken wegdrukken of onder het bellen boodschappen doen. Schande! Zelf ben ik een slechte beller die vaak niet eens weet waar zijn telefoon ligt. Dat bevalt mij prima. Next!

Treuriger
In mijn volgerslijstje verscheen in de afgelopen maand een vrolijke computerreparateur uit Oosterbeek. Ik wist verdomme niet eens waar Oosterbeek lag. Google Maps leerde mij dat het vlakbij Duisburg ligt. Waarom zou ik als Amsterdammer in godsnaam mijn computer laten repareren door een stel tweedehands Moffen? Het olijke Kleur en Interieur hoopte dat het mij in de toekomst van interieuradvies mocht voorzien. Helaas voor deze middenstanders zijn zowel mijn vriendin, moeder, tante als beide oma’s nog in leven. Waarschijnlijk heb ik meer aan een beveiliger die voorkomt dat de dames elkaar de hersens inslaan tijdens het inrichten.

Treurigst
Onlangs werd ik verblijd door de aandacht van Leefgezond1. Ik ben man, hou van bier en voetbal. Dus, opsodemieteren met je calorieën- en crackertweets. Datzelfde geldt voor ‘musicus’ Bob Engels met zijn kutaccount VerdienGoudGeld. Voor slechte muziek heb ik op zondagochtend Sterren.nl en enkele uren eerder kan ik voor louche beleggingstips naar de plofkop van Harry Mens kijken.

Lieve MKB’ers ,
Laten we afspreken dat jullie niet meer voor mijn digitale raam gaan staan zwaaien in de hoop dat ik terugzwaai. Ik geef namelijk geen fuck om jullie producten. Als ik iets nodig heb dan koop ik het wel. Het aantal volgers zegt niets over de kwaliteit van jullie diensten of waren. Ook vertelt het geen moer over je toekomstige omzet. Er is geen bank ter wereld die een lening verstrekt op basis van het aantal Twittervolgers. De enige mensen die jullie terugvolgen zijn statusgeile pubers die willen opscheppen over het aantal volgers dat zij hebben.

Digitale bedelaars
Volwassen mensen herkennen digitale bedelaars. Jullie hebben namelijk veel volgers (minstens 1000), maar jullie volgen vaak net zoveel mensen. Twitteraars met duizenden volgers en een volgend/volgers ratio van om en nabij 1 zijn niet cool. Jan Bennink is de regel die de uitzondering bevestigd. Jullie strategie is vruchteloos, tenzij je een pornobedrijf bent. MKB’ers zijn niet cool, en dat is prima. Als ruggengraat van de Nederlandse economie moeten jullie doen waar jullie goed in zijn. Keihard bikkelen, met de overtuigingskracht van een Jehova.

Tim Jansen schrijft iedere donderdag een column over social media.