Weten & Tech

Voor iPhone 6 hoef je niet zelf in de rij

25-09-2014 18:23

AMSTERDAM – Voor mensen die de nieuwe iPhone graag meteen willen hebben maar geen zin hebben om er de hele nacht voor in de rij te gaan staan, is er sinds kort Voor Jou in de Rij. De dienst blijkt te voorzien in een behoefte, vertelt initiatiefnemer Mark Jan Alkema.

De website van Voor Jou in de Rij is anderhalve week geleden online gegaan. Het idee ontstond kort daarvoor, vertelt Alkema. “Er zijn altijd mensen die op dag één over de nieuwe iPhone willen beschikken. Vaak zijn het mensen die zelf bij eerdere modellen in de rij hebben gestaan, maar nu een beetje ouder zijn en dat niet meer willen. Voor 50 euro kunnen ze ons inhuren om namens hen in de rij te gaan staan.”

Alkema vertelt dat hij 16 orders heeft voor de nieuwe iPhone 6-modellen, waarvan de verkoop vrijdagochtend van start gaat. “We hebben acht mensen in de rij staan bij de Apple Stores in Amsterdam en Den Haag. De eerste twee stonden er donderdagochtend om half zes. Er was nog wel meer vraag naar, we hebben uiteindelijk mensen moeten weigeren. Maar omdat we met voorschotbedragen werken, konden we niet ongelimiteerd orders nemen.”

Proef

Klanten die bij Voor Jou in de Rij een bestelling plaatsen, maken het aankoopbedrag van het toestel over en geven ook een alternatief op, voor als het gewenste model uitverkocht is. “Wij gaan dan de winkel in en betalen. De overdracht vindt vervolgens in de buurt plaats. De klanten krijgen ook regelmatig updates van degenen die in de rij staan. We hebben alles goed doorgenomen met de opdrachtgevers, zodat ze erop vertrouwen dat ze niet worden opgelicht.”

Alkema ziet de actie als een ‘leuke proef’. Winst zal hij er niet mee maken. “Het kan uiteindelijk niet uit, maar de lol die we ervan hebben, dekt alle schade. Het idee was om sponsors aan te trekken, maar daarvoor was het te kort dag.”

Als het volgende Apple-product in de verkoop gaat, is Voor Jou in de Rij er waarschijnlijk weer bij. “Volgend jaar verwacht ik bij de verkoop van de Apple Watch dezelfde taferelen. Het idee is dat we inspelen op zulke dingen. Misschien ook bij populaire games waar wachtrijen voor zijn.”