Weten & Tech

Aanpak hotelboekingssites werpt vruchten af

06-04-2017 13:37

Update: reactie van Booking.com:

“Wij zijn blij met de positieve bevindingen in het rapport van de ECN-werkgroep dat laat zien dat de nauwe MFN- commitment die wij zijn aangegaan, bijdragen aan gezonde concurrentie in de markt, evenals meer transparantie voor consumenten. De bevindingen bevestigen de standpunten van meer dan 25 mededingingsautoriteiten in Europa die de aangepaste pariteitsovereenkomst, die in 2015 is aangedragen door Booking.com, geaccepteerd hebben.

Deze aangepaste afspraken waarborgen dat accommodatie-aanbieders niet gratis gebruik maken van het Booking.com platform en dat consumenten prijzen voor verschillende accommodaties snel en accuraat kunnen vergelijken.

Bij Booking.com geloven wij sterk in de missie van de Europese Commissie om pan-Europese digitale innovatie en consistentie te promoten, als onderdeel van de ‘digital single market’. Zo zullen wij inspanningen voortzetten om nodige duidelijkheid te creëren in de markt, zowel voor consumenten als voor digitale organisaties zoals wij.

Wij zijn blij met het rapport van de ECN-werkgroep dat, na 12 maanden intensief onderzoek in 2016, waarbij vragenlijsten zijn verstuurd naar 16,000 hotels in 10 lidstaten, 20 online reisbureaus, 11 metasearch-sites en 19 grote hotelketens, geen bewijs heeft gevonden dat nauwe MFN’s concurrentie beperken.”

DEN HAAG – De tik op de vingers voor de hotelboekingssites Booking.com en Expedia heeft gewerkt. De concurrentie tussen sites die hotelovernachtingen aanbieden is vergroot, wat de prijs voor klanten ten goede komt. Dat concludeerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

De ACM drong er in 2014 samen met negen andere Europese toezichthouders op aan dat de twee giganten in het onlinehotelaanbod hun voorwaarden moesten aanpassen. Die verboden hotels namelijk om kamers voor lagere prijzen aan te bieden dan via hun platformen. Daardoor stokte de concurrentie.

Na de ingreep van de consumentenwaakhonden kunnen hotels overnachtingen aanbieden op meerdere, concurrerende hotelvergelijkingssites. Ze mogen alleen nog geen goedkopere aanbiedingen op hun eigen sites zetten, om te voorkomen dat ze gratis meeliften op de inspanningen van Booking.com en Expedia.