Een populair weblogger van de Britse The Times Online kapt met bloggen voor de online krant. Hij is het principieel niet eens met de paywall die eind juni om de website van The Times zal komen te staan.
Alle content van de site wordt dan afgeschermd en bezoekers betalen ten minste één pond om artikelen te kunnen lezen. Dit geldt ook voor de doorgaans kleine blogjes van advocaat Tim Kevan die onder de titel Baby Barista de afgelopen drie jaar op de site van The Times verschenen.
Kevan laat in zijn laatste blog weten ‘niet te willen schrijven voor een kleine groep abonnementhouders maar voor eenieder die zich wil vermaken of mijn stukken wil lezen’. Op zijn eigen (gratis toegankelijke) website, waar hij zijn blogs zal voortzetten, schrijft hij: ‘Met deze beslissing om zich te storten op een totaalabonnement voor de volledige content in één, lijkt The Times op een voortsjokkende reus die niet kan omgaan met het veranderende medialandschap onder invloed van websites, blogs, Facebook, Twitter – een eindeloze lijst. Hun mening dat ze de stormvloed van gratis content kunnen stoppen met hun top-down strategie, waarmee vergeleken zelfs het Britse Postkantoor een dynamische uitstraling heeft, doet me denken aan de legende van Knoet de Grote.