ThePostOnline

A2: 100 of 120?

01-09-2010 16:00

Prachtig is-ie, die nieuwe zwartgouden lap A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Vijf banen lekker stil en zacht asfalt iedere kant op, hippe designgeluidsschermen en zelfs links en rechts wat aardige architectuur (de Hessing-showroom!) langs de route. Eindelijk een stuk snelweg in Nederland met een beetje capaciteit, waar ‘s avonds en ‘s nachts ook best een supersnelweg (>120 km/u) van te maken zou zijn. Maar waar je ‘vroeger’ gewoon 120 over de toen-nog-tweebaans A2 mocht, is de limiet op de vijfbaansversie teruggebracht naar 100. Dat zorgt voor verdeling.

Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings meent dat die snelheid op rustige momenten namelijk best naar 120 kan, mede omdat de verkeerspolitie dit vanwege positieve effecten op de doorstroming aanbeveelt. Luid getoeter van blije bestuurders dus – 100 kilometer per uur rijden is echt geen doen op een weg waar drie van de vijf banen ‘s avonds sowieso volledig leeg zijn. Het zou ook een einde maken aan de flitsrazzia waar Koos Spee al sinds de opening van de weg mee bezig is. Sinds de A2 heropend is, blijkt twintig procent van de bestuurders te hard te rijden, terwijl dat voorheen maar zeven tot tien procent was. Logisch, probeer je op zo’n fijn stuk weg waar je doorgaans alle ruimte hebt maar eens aan relatief slakkengangetje van 100 kilometer per uur te houden. Als je je cruise control er niet op vast zet, is dat serieus lastig. Eurlings stelde terecht vast dat de automobilist zo’n limiet niet begrijpt.

Afspraken
Maar terwijl de autobestuurders blij toeteren om zoveel vooruitstrevend inzicht bij nota bene een CDA’er, beginnen de bestuurders in omliggende dorpen te steigeren. Er is namelijk in 2007 met aan de A2 liggende gemeenten afgesproken dat 100 de limiet zou worden, zodat geluidsoverlast en luchtvervuiling rond het traject binnen de perken zouden blijven. De Maarssense verkeerswethouder Erik van Esterik (PvdA) reageert derhalve teleurgesteld op de uitspraken van Eurlings: ‘Opmerkelijk dat de minister nu weer pleit voor verhoging van de snelheid, ondanks eerdere afspraken.’

Toen jaren terug het besluit werd genomen dat het op zich best fijn zou zijn als je na jaren van langzaam rijden en stilstaan op de A2 eindelijk weer eens gewoon door zou kunnen rijden, koos het ministerie voor het zogenoemde ‘Meest Milieuvriendelijke Alternatief’ voor de aanleg van de bredere weg. De maximumsnelheid van 100 kilometer per uur ligt hier ook in vast en is aan de aanpalende gemeenten in 2006 en 2009 bevestigd via brieven. Van Esterik: ‘In het licht van deze afspraken is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat nu de verbreding vrijwel is voltooid de minister weer pleit voor verhoging van de maximum snelheid. En dat terwijl een hogere snelheid op het traject tussen Utrecht en Amsterdam hooguit een tijdswinst oplevert van 1 à 2 minuten, maar wel grote effecten heeft voor de leefbaarheid van de 23.000 inwoners van Maarssenbroek (een wijk in Maarssen die tegen de A2 aan ligt – BN).’ Volgens de Maarssense PvdA’er is ook het door Rjkswaterstaat gefinancierde geluidsscherm dat tussen Maarssen en de A2 staat ‘gebaseerd op een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur’. De gemeente Utrecht is an sich niet tegen een verhoging op rustige tijdstippen, maar alleen als de snelheid daarbuiten nog verder omlaag gaat: naar 80 kilometer per uur, een maatregel waarvan het nut vooralsnog niet bewezen is.

Duitse situatie
De nieuwe A2 tussen Utrecht en Amsterdam is momenteel misschien wel het enige stuk snelweg in Nederland dat zich leent voor een hogere maximumsnelheid van 130 of misschien wel 140 kilometer per uur. De vijf rijbanen zijn breed, de afritten lang of enigszins opzij van de hoofdweg gelegd en de hele weg is overzichtelijk en/of goed verlicht. Bijna een ‘Duitse situatie’, om verhogingsvoorstander Sander de Rouwe (CDA) aan te halen. Eventueel maak je zelfs per rijstrook de snelheid variabel, afhankelijk van het tijdstip. Overdag 110 of 120, ‘s avonds op de twee meest linker stroken 130 of 140, bijvoorbeeld. Maar zolang lokale wethouders argumenten als ‘de geluidswal gaat maar tot 100’ aandragen, zal een verhoging vooralsnog gedwarsboomd worden en kan Koos Spee zich verheugen op extra inkomsten. Zonde van het geld en zonde van zo’n fijne nieuwe weg.