ThePostOnline

Waarom we jou niet willen plus 19 tips #socialmedia

11-02-2011 16:00

Welkom op het internet, maar laten we het wel leuk houden hier. We zullen je Twitteraccount volgen en waarschijnlijk weer ontvolgen. Wanneer je onze automatische DM’s niet op prijs stelt, zullen we er om lachen. We lachen omdat je het toch niet begrijpt. Daarna volgen we al je vrienden, in de hoop dat er toch een paar gaan terug volgen.

We zullen je in de gaten houden en we hebben al snel door dat je in de strijd om het internet geen match voor ons bent. Het internet is een serieuze aangelegenheid en we zullen er alles aan doen het internet serieus te houden.

Enkelen zullen het doorhebben: als je online komt, gelden er strengere spelregels . Gelukkig snappen diegenen onder jullie hoe we hier met elkaar omgaan. Jullie snappen dat je hier niet zomaar alles kunt zeggen. Die mensen doen in ieder geval leuk mee en proberen niet steeds anderen te kwetsen.

Natuurlijk, sommigen van jullie doen het eerst verkeerd en gaan pas later de juist websites bezoeken. In zo’n geval zullen we jullie dan ook graag later opnemen in onze groep.

Sommigen zullen afvallen
Helaas zal niet iedereen het gaan snappen. Die mensen geven het dan op en blijven op weblogs en in de krochten van Twitter hangen. Gelukkig: we zien jullie soort hier toch niet graag. Jammer dat niet iedereen serieus met social media kan omgaan. Het is vooral ook jammer dat er steeds minder serieuze journalistiek overblijft.

Ja, je zult straks boos op worden en ons ‘paarse broeken’ noemen, maar dat maakt ons niets uit. Wij weten precies wie we zijn en nog beter: anderen weten ons altijd te vinden. We zullen onze broeken met trots dragen.

“Hoe durf je, wij horen hier!”? Ja, je mag ooit misschien een beetje rond hebben gedwaald op internet 1.0, maar hier zijn wij de baas. Je was misschien de operator op IRC, je had misschien een ICQ account. Maar: welkom in onze wereld!

Een mooie tekst, gevatte antwoorden en cijfers stellen hier niets voor. Wij zien daar niet zoveel in… als je er niet mee wordt gevonden, er geen bullets in voorkomen of als het niet op zijn minst een infographic is, wat kunnen we daar dan mee?

SEO
Hierbij willen we je graag het concept ‘SEO’ voorleggen, dit is hetgeen dat het dichtst bij inhoud komt dat we hebben. In een social wereld, daar regeert het gevonden worden. Degene die tagt, die overwint. De rest, die zal nooit meer aandacht krijgen.

Het is leuk dat je denkt een website te kunnen bouwen, wij geven daar niets om. Je komt in onze wereld zonder iets van waarde, wij hebben alles wat hier nodig is: keywords en een moodboard.

“Wat maakt het uit, we vinden jouw artikelen niet scherp genoeg”? Zo’n instelling, daar lachen wij om. Nog even en niemand zal meer luisteren, de dagen zijn geteld. Het internet is net zo echt als de echte wereld en daar zijn we al jouw manager, de marketeer in jouw bedrijf of die gezellige dame van HR. Het gaat niet om avatars, routers en technische mogelijkheden. Het gaat om SEO, SEA, en mijn CV. Jammer dat je nog steeds denkt dat je ongestoord nieuwe dingen kunt proberen.

De regels
Klinken we arrogant? Ja, misschien, maar dat komt alleen omdat je niet wilt inzien hoe het moet gaan op internet.

Als je dan toch echt graag serieus mee wilt doen, let dan op het volgende:

  1. Niemand, zeker jij niet, zal proberen anderen te kwetsen op basis van religie, Uggs, geboortejaar, muziekkeuze of politieke voorkeur.
  2. Denk na voor je iets online plaatst: “Kán dit wel?”.
  3. Wil je compleet genegeerd worden? Zet dan vooral geen foto van jezelf online. Als avatar een figuurtje bij je naam? Vergeet het dan maar. Mensen die denken wat te vertellen te hebben maar niet eens een foto op een Twitteraccount hebben, zijn altijd een beetje verdacht.
  4. Probeer te onthouden dat het niet uitmaakt wát je schrijft, maar hóe je het schrijft. We hebben het nu niet over taalgebruik, maar over keywords, HTML-codes en SEO-vriendelijke teksten. Gevonden worden is meedoen!
  5. Oh, dus je denkt dat je het zelf wel kunt. We lachen je recht in je gezicht uit, terwijl wij al je bezoekers afpakken en ons businessmodel crowdsourcen. Het gaat er om dat je een stijgende lijn kan laten zien, hier en nu. Het gaat echt niet om een langetermijnanalyse.
  6. Het internet dat je kende is niet het internet van nu, dit is Web 2.0, houd eens op met je oude verhalen en begin met storytelling.
  7. Die e-mail die je ons laatst stuurde is veel te lang, heeft geen kleur en waar is de call to action? Wil je de volgende keer niet meer van dit soort rotzooi opsturen?
  8. Die e-mail die we je gisteren stuurden was geen spam, dat was een interessante aanbieding. Dat staat er toch boven?
  9. Over één ding zijn we het eens, ‘cyberspace’, daar heeft niemand het meer over. Ik weet niet wie dat woord ooit bedacht heeft, maar die man kan beter eens een keer naat The Matrix kijken om een goed beeld van de toekomst te krijgen.
  10. Wij hebben wel seks, pubers.
  11. Als je de link naar dit artikel retweet, maak je kans op een leuk prijzenpakket.
  12. Het internet bestaat uit steeds meer verschillende computers, telefoons en andere apparaten. Zorg daarom dat je een app maakt voor Apple apparaten.
  13. We proberen je gewoon te helpen, als je niet wilt luisteren dan moet je het zelf maar weten. Geven is het nieuwe nemen, voor duizend euro per persoon willen we je dat best op een congres uitleggen. Serieus meedoen of genegeerd worden, aan jou de keuze!
  14. Nogmaals: probeer niemand te beledigen, wie weet wie het later nog eens leest. Bovendien, elke zaterdag ga ik hardlopen met een jongen die advocaat is.
  15. Aan anonieme lafbekjes zoals jij hebben we een enorme hekel. Probeer het de volgende keer nogmaals met je echte naam en een foto. We worden er een beetje moe van je hier steeds namens de redactie op te moeten wijzen. Het lijkt ons duidelijk wie de redactie is, dus mocht je hier problemen mee hebben dan kun je mij hier op aanspreken. Maar ik heb het dus niet gezegd, dat was ‘de redactie’.
  16. Niemand vindt jou nog cool. Probeer eens een houthakkersshirt als je toch de nerd wilt uithangen.
  17. Met vals retweeten zet je jezelf direct buiten spel: zo doen we dat hier niet.
  18. Als je geen Facebook account hebt, laat deze regels dan maar zitten. Dan ben je al lang het onderwerp van onze spot, niets meer aan te doen.
  19. Een grapje is leuk, maar laten we het in godsnaam wel gezellig houden.

Nee, ga weg
Nee, wij willen ook geen hek om het internet. Maar het lijkt ons duidelijk dat je wel een medium in handen hebt waar je serieus mee om moet gaan, en ja: wij zijn degenen die dat bepalen.

We houden niet van jou, je Samsung-telefoon, je netbook en je T-Shirtje. Op het internet is geen plaats voor figuren zoals jij. Kom maar terug als je serieus kunt twitteren.

CC-foto: Arria Belli

Gyurka Jansen heeft op Twitter en in andere communities de SEO-onvriendelijke naam ThE_ED en denkt toch op Radio 1 over internet toe moeten praten en training en advies over nieuwe media te kunnen geven.