Op enkele blogs en Twitter wordt verontwaardigd melding gemaakt van een prijsverhoging van maar liefst 720% procent (van 0 euro naar 720 euro per maand) voor het lezen van DeJaap.nl. Begrijpelijk, als het waar zou zijn. De werkelijkheid ligt, zoals wel vaker, wat genuanceerder. Wat is er aan de hand? In het verleden zijn nogal wat prijzen voor digitale producten, simpel gesteld, als volgt tot stand gekomen: we hebben het product toch al (een bekende naam of boek) en nu gaan we het nog een keer verkopen op een weblog dus kunnen we de prijs laag houden. Het zijn toch alleen maar extra inkomsten. Met alle respect voor onze voorgangers: die redenering klopt op een paar punten niet.
Er zijn kosten gemaakt, als je die niet meerekent subsidieert het bestaande product (de bekende naam of boek) de weblogversie. Er worden extra kosten gemaakt voor de vervaardiging van de weblogversie. En ten slotte: wat als de weblogversie in de toekomst de enige versie wordt? Kunnen we nog steeds de allerallerallerallerallerallerallerallerallerallerbeste duidende webloggers betalen als de website vooral op laptop, smart-phone of tablet wordt gelezen?
‘Reëel’
Wij hebben dus besloten de prijs voor ons weblog *KUCH* ‘reëel’ *REUTEL* te maken: kosten als die van redactie, productie en catering worden er in verwerkt. Plus een rendement van tegen de 1500000 procent, dat een gezond bedrijf nu eenmaal hoort te maken, want waar komt anders het geld voor nieuwe investeringen vandaan? En, inderdaad, het rendement voor aandeelhouders die het hebben aangedurfd hun geld (of dat van anderen) in ons bedrijf te steken?
Een reële prijsstelling voor het lezen van DeJaap.nl op een beeldscherm is 720 euro per jaar, dat wordt nu de prijs. Is dat een verhoging van 720 procent?
Introductietarief
De prijs was 0 euro per jaar. De sprong naar 720 euro is dan nog steeds groot, wij zijn de laatste om dat te ontkennen, maar de sprong is vooral groot voor die lezers die nu nog het eenmalige introductietarief van 0 euro per maand betalen. Het zou dus van 0 naar 720 gaan, dat was bekend vanaf het begin, en het wordt nu geen 0 maar 720.
Voor wie dat teveel wordt kan opzeggen. Wij zeggen: de UIT-STE-KEN-DE duidende kwaliteitsjournalistiek van DeJaap is het waard. En het digitaal lezen heeft met de komst van tablets zoveel nieuwe mogelijkheden gekregen waarvoor wij toepassingen willen en kunnen, nee móeten ontwikkelen, dat dit een faire prijs is. Dat we daarmee misschien niet het weblog voor iedereen voor, pak ‘m beet 17 miljoen Nederlanders zijn, dat accepteren we.
Nans Hijenhuis is fictief uitgever van DeJaap.nl en heeft zich “losjes” laten inspireren op het weblog van een bijna naamgenoot.