‘Schrijf goede artikelen’ is een slechte tip

14-08-2011 15:00

Een trouwe lezer van de rubiek ”Purple Pants”, zou zich zomaar eens af kunnen vragen waar dat nou precies goed voor is, dat ‘SEO’. Je hoeft ook niet direct in allemaal paarsebroekenpraat te vervallen om te beseffen dat het best handig is als je “bovenin Google” eindigt als iemand ergens naar zoekt. Dat geldt in ieder geval wel als je hoopt dat de website waarvoor je schrijft enige bezoekers trekt. Als je dan op zoek gaat naar wat je dan zo’n beetje moet doen, kom je eigenlijk alleen maar schrale tips tegen. Dat websites een bepaalde opbouw hebben met titels en subkopjes en dat daar eigenlijk bepaalde mooie HTML tags voor bestaan, dat hoort niet echt nieuw te zijn. Tenminste, niet voor iemand die de content op de website onderhoudt. Niet echt een ronkend goede tip waar je veel van opsteekt. Nog bizarder wordt het bij de meest gegeven tip: “schrijf goede content”.

Goed schrijven
Goede content schrijven is nog helemaal niet zo makkelijk. Vrijwel elke schrijver zal u kunnen vertellen dat het doorgaans niet ‘even zitten en gaan’, is. Zeker beknopte duidelijke teksten schrijven vergt herhaling en talent. Een talent dat lang niet iedereen heeft, al kun je goed schrijven tot op zeker hoogte wel oefenen. “Goed schrijven” is uiteraard wel heel erg relatief; wat de ene goed vindt, vindt de ander tendentieus , ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

Als tip geven dat je goede artikelen moet schrijven is dus een heel slechte tip: wat moet je nu met zo’n fabeltastische aanrader? Het is zeer onwaarschijnlijk dat iemand denkt: “Oh, ik schreef altijd maar wat, maar het moet dus ook nog goed zijn?”. Wellicht bedoelen de tipgevers dat de pagina met je artikel ook moet voldoen aan de andere tips die ze gaven bet betrekking tot description, keywords en HTML? Dat de ultieme “schrijf goede content” tip eigenlijk een “wel echt doen hè?” is?

Originele artikelen
De opmerkzame lezer is er zich misschien van bewust dat ‘goed’ ook niet per se ‘origineel’ hoeft te betekenen. Uiteraard impliceert het schrijven van (informatieve) artikelen wel dat je originele artikelen dient te schrijven. Waarom zouden mensen immers naar je website komen als je iets vertelt dat iemand anders ook al gezegd heeft? Het is hier waar de tips een nog perverse draai nemen: je dient op zijn minst aan te sluiten bij wat anderen ook al zeiden.

Het is natuurlijk het makkelijkst om aan te sluiten bij lopende discussies. Het steeds verder verbreid raken van begrip over de werking van zoeken zorgt er echter voor dat sommigen zelfs voor gelijkvormige artikelen pleiten. Misschien is dat wel de echte reden dat we zoveel lezen over social media. Als er al mensen aan het zoeken zijn naar wat zo’n begrip nu is kun je het beste aansluiten bij die zoektermen, in plaats van heel origineel over iets anders te schrijven. Het is tekenend dat je, zoekend naar SEO tips, eigenlijk alleen dezelfde soort lijstjes kunt vinden. Tips over schrijven voor het web zijn soms relevant, maar vaak bestaan ze uit dezelfde soort lijstjes omdat schrijven waar mensen al naar zoeken een steeds bekender trucje is.