Facebook heeft de retro-fotodienst Instagr.am voor maar liefst een miljard dollar gekocht. Dat is ondertussen al lang geen nieuws meer, een avond lang stond -hoe ironisch- Twitter vol met verbaasde reacties. Mocht u dat gemist hebben, dan weet u het nu in ieder geval, weten we allemaal waar we staan. De hamvraag is nu natuurlijk of dit dan toch echt het begin van de zeepbel is, of misschien dat de zeepbel er al is en hij nu op knappen staat. Het antwoord daarop is niet eenduidig te geven, het hangt er heel lafjes gezegd allemaal maar een beetje vanaf. Facebook heeft ook met de huidige omvang niet de macht de zeepbel eigenhandig op te blazen of te laten knappen, het komt er uiteindelijk op neer wat ‘de markt’ doet. Afhankelijk van of geschrokken concurrenten nu ook met geld gaan smijten, kunnen we straks zeggen of dit ”m nu was’ of niet, de zeepbel.
Het is in ieder geval een teken aan de wand dat er zoveel geld wordt neergelegd voor een bedrijf dat één succesvolle app maakt. Instagr.am werd nog daags voor de overname na een investeringsronde gewaardeerd op een half miljard, die investeerders zijn dus al vast binnen. Een half miljard was al aanzienlijk, maar nu ligt er dus tweemaal zoveel in cash en aandelen op tafel, best een leuk rendement op een bedrijfje dat in 2010 is gestart.
Zuckerberg in paniek?
Heeft Mark Zuckerberg nu in paniek met geld gesmeten? Het antwoord is toch zeer wel een beetje “ja”. En in paniek investeringen doen, is meestal niet erg slim, maar helemaal zonder reden is de aankoop natuurlijk ook niet. Waar Facebook op mobiel veel kritiek te verduren krijgt, wist Instagr.am juist een loyale schare volgers op te bouwen die het gebruikersgemak en de sfeer van het hele netwerk aldoor prezen. Kom daar maar eens om bij Facebook, die krijgen bij elke wijziging alleen maar kritiek te verduren en de mobiele applicatie kan ook niet op steevast lovende reviews rekenen, to say the least. Met deze schare trouwe fans was Instagr.am een snelgroeiend netwerk op het grootste mobiele platform van een enkele fabrikant. Daarnaast maakten ze pas geleden ook nog de overstap naar Android, de voorwaarde om écht tot een grote invloedrijke app uit te groeien.
De aankoop van talent is niet nieuw, het is zelfs vrij hip hom in het Silicon Valley van vandaag af en toe startups op te kopen voor vele miljoenen, alleen maar om het aantal briljante mensen dat er werkt in huis te halen. Voor een miljard dollar hoop je echter dat Mark Zuckerberg toch wel iets meer krijgt dan alleen de werknemers van het bedrijf. Het kan ook niet het netwerk an sich zijn, Facebook is nog steeds veel en veel groter, en de technologie is ook niet per se uniek. Voor dat geld had men bij Facebook natuurlijk ook zelf aan de slag kunnen gaan, of slinks kijken naar de ontwikkelaars die de Alien Skin fotofilters voor Photoshop ooit maakten. Uiteindelijk koopt Mark het de hele boedel vooral op voor het gevoel dat er omheen hangt. De applicatie stond dan misschien wel een beetje bekend om de hipsterbeweging die er omheen hangt, de teleurgestelde reacties rondom de introductie van een Androidversie alleen al gaven al aan dat Instagr.am iets heeft dat Facebook mist: een hechte gebruikersgemeenschap. Het is dan wel een beetje de vraag of Facebook dat nu echt in huis heeft gehaald, zo’n userbase verdringt al snel in het veel grotere Facebook, ook al belooft men dat de applicatie op zich blijft staan.
Goede nachtrust
Mark Zuckerberg kan weer rustig slapen, een mogelijke bedreiging voor de hegemonie van Facebook is weggenomen. Het is niet dat er nu zozeer bedreiging uitging van een van de losse onderdelen van Instagr.am. De gemeenschap was hecht, maar naar Facebookstandaarden klein en de technologie was niet per se uniek. Het is te hopen dat Facebook misschien iets leert van het gebruikersgemak, dat is natuurlijk een winstpunt, maar dit is ook niet de reden op een miljard dollar stuk te slaan. De reden dat een aankoop plots hoog op de agenda van Facebook stond is dat met de nieuwe investeringsronde duidelijk was dat het wel kan: de Facebookcode kraken.
Men lijkt te denken dat er steeds minder buiten Facebook om kan gebeuren. Instagr.am maakte daarentegen handig gebruik van Facebook, maar vertrouwde er niet volledig op voor wat betreft het opbouwen van een eigen sociaal netwerk. Ze liet juist zien dat verspreiding via andere netwerken heel goed kan, terwijl je ook je eigen systeem verder optuigt. Daarom is Facebook blij met een speler als Farmvillemaker Zynga; men investeert in elkaar, Zynga maakt spellen die dan goed bij Facebook’s netwerk aansluiten, maar dit was anders. Instagr.am liet met de opbouw van haar eigen onafhankelijke community zien dat wat men bij Google zegt echt waar is: het einde van de hegemonie is “just one click away”.