In oktober deed ik in de Volkskrant een suggestie over de invulling van seksuele diversiteitsles op school. In september werd bekend dat scholen hiertoe verplicht zijn. Ik betoogde dat de lessen leerlingen in staat zouden moeten stellen te onderzoeken welke normen over seksualiteit er bestaan en waarom die er zijn. De onveilige situatie voor homo’s komt immers voort uit normen over mannelijkheid. Zulke normen bestaan er ook over vrouwelijkheid. In het Engels heet dat mooi slut shaming. Meisjes worden voor slet uitgemaakt als ze afwijken.
Tijden veranderen niet
Ik had verwacht dat er wellicht gelovigen waren die mijn voorstel te ver vonden gaan. De kritiek kwam echter uit verrassende hoek. Moeders van jonge meisjes vonden het van de zotte dat hun dochters op school zouden bespreken of meisjes ook sletten mogen zijn. Je zou denken dat moeders die zelf hebben meegemaakt hoe dwingend en onontkoombaar dat label is, voor hun dochters een betere wereld wensen. Maar blijkbaar kunnen of willen ze die norm niet doorbreken.
Als een jongen veel meisjes heeft is hij stoer, als een meisje veel jongens heeft is zij een hoer. ‘Slet’ is een manifestatie van een dubbele moraal, ingegeven door de kerk maar in onze geseculariseerde tijd vermomd als evolutionair gegeven. Mannen moesten hun zaad rond spreiden, terwijl vrouwen beter waren met een monogame relatie waarin een man zekerheid bood. ‘Zo moet het bij onze voorvaderen zijn gegaan, zo moet het ook bij ons zijn’ is het idee.
Dubbele moraal
Die dubbele moraal wordt uiteraard onderzocht. Zo blijkt uit een recente studie [abstract, bespreking] dat vrouwen die casual sex hebben gezien worden als minder intelligent, minder geestelijk gezond, meer promiscue, minder competent en meer risicovol dan mannen die exact hetzelfde gedrag vertonen. De vrouwelijke respondenten geven aan niet in te stemmen met seks uit vrees voor stigmatisering. Belangrijk detail: vrouwen zijn harder in hun oordeel dan mannen. Dus de vrouwelijke respondenten bestraffen vrouwen harder voor hun gedrag dan de mannelijke respondenten.
Die dubbele moraal merk je ook overal om je heen. Mijn vrienden ontmoeten vaak meisjes die op de eerste date wel willen friemelen, maar geslachtsverkeer afhouden. ‘Uit principe’. Goede meisjes doen dat niet. Deze meisjes zijn overigens niet te beroerd om als teaser voor de tweede date naaktfoto’s van zichzelf te sturen. Bovendien hanteren ze de knotsgekke heteronormatieve opvatting dat alleen vaginale penetratie telt. Sorry dames, vingeren en pijpen is ook seks. Bovendien: waarom zou je jezelf dat plezier ontzeggen? Waarom wachten tot de tweede date?
Seksueel plezier
‘Slet’ wordt ingezet om vrouwen te weerhouden seksueel genot na te streven. Het zijn vooral vrouwen die elkaar deze moraal opleggen. Het is alsof ze van elkaar niet willen dat ze plezier in bed hebben. Het is tijd om dat te doorbreken. Het is tijd om slet als geuzennaam op te eisen en een andere betekenis te geven. Seksualiteit moet je vieren, op een rijk en gevarieerd seksleven mag je trots zijn.
Een spook waart door onze maatschappij – het spook van misgunning. Het is hoog tijd dat de sletten hun opvattingen, hun oogmerken, hun tendenties openlijk voor de gehele wereld ontvouwen en tegenover het sprookje van het spook van de misgunning een manifest plaatsen. Sletten aller lande, verenigt u!
Linda Duits raakt wel eens in vervoering als ze Marx leest. Ze houdt dan ook van radicaal feministisch denken.